RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: John McConnico (Scanpix/AP)

Dine rettigheter på flyplassen

En egen konvensjon passer på deg som flypassasjer.

(SIDE2): Tar det ekstra lang tid å komme seg fra flyplassen og dit du skal? Da kan du kanskje benytte deg av noen velvalgte rettigheter. Men ofte er det ikke flyselskapet som har skyld i forsinkelsene.

Les også: Derfor blir det kaos på flyplassen

Ved større forsinkelser som skyldes forhold flyselskapet ikke er ansvarlig for, da omfattes passasjerene ikke av EUs regelverk. Det kan dreie seg om dårlig vær, forsinkelser i luftrommet andre steder i Europa eller andre tekniske problemer som ligger utenfor selskapet kontroll. Når det gjelder kansellering på grunn av streik er lovverket noe uklart.

Flyselskapene skal heller ikke lastes når det oppstår teknisk svikt som de ”ikke under noen omstendighet kunne forutse eller forhindre”. Når det gjelder tekniske problemer må selskapet selv dokumentere at de tekniske problemene skyldes forhold som de ikke kunne ha forebygget. Flyselskapet er dermed å anse som skyldig til det motsatte er bevist.

Har flyselskapet planlagt dårlig og ikke sørget for å ha ekstra personale standby ved sykdom, så gjelder EUs passasjerrettigheter. EU har et sett regler som alle flyselskaper i EU/EØS-land må forholde seg til, og i tillegg har de fleste land sluttet seg til den såkalte Montreal-konvensjonen som består av grunnleggende passasjerrettigheter.

Her er noen tips som kan hjelpe deg på reisen, dersom problemet skyldes flyselskapet:

- Når flyet ditt aldri letter (eller du blir nektet ombordstigning på grunn av overbooking) kan du kreve å få pengene tilbake, eller kreve å få billett til en annen flyging – enten så fort som mulig – eller ved en senere anledning, om det passer bedre.

- Du har rett til mat og drikke, eventuell hotellinnkvartering og dekning av utgifter til to telefonsamtaler om flyet blir innstilt. Uansett om du ønsker å avbestille eller å omgjøre billetten, så har du krav på økonomisk kompensasjon i tillegg.

- Flyselskapet har rett til å utbetale bare halvparten av kompensasjonen dersom de kan tilby deg et nytt fly til bestemmelsesstedet og du ikke blir veldig forsinket (på de lengste reisene regnes forsinkelser på inntil fire timer som akseptable). Du har imidlertid ikke rett til noen form for økonomisk kompensasjon dersom flyselskapet varslet deg om innstillingen innen 14 dager i forveien, eller at du også senere har fått tilbud om en omruting med minimale endringer i avgang- og ankomsttid.

- Skal du fly opptil 1500 kilometer har du krav på mat og drikke når flyet er to timer forsinket. Skal du fly lengre enn dette, men innen EØS må du vente en time lengre. Skal du fly over 1500 kilometer, og ikke til et EØS-land, sier reglene at flyet kan være fire timer forsinket før du får forpleining.

- Er forsinkelsen på over fem timer har du krav på omruting så snart som mulig. Men ved en stor forsinkelse er det jo ikke sikkert at reisen din har noen hensikt lenger, og da har du krav på å få enten hele eller deler av reisen refundert. Oppstår forsinkelsen på en mellomlanding, har du krav på returbillett til utgangspunktet så fort som mulig, dersom du ønsker det. Ønsker du å reise videre, men mister avgangen og må kjøpe ny billett på grunn av forsinkelsen, kan du kreve erstatning (for opptil 40.000 kroner).

- Dersom noe skulle ødelegges i håndbagasjen din under flyging, anses det for å være ditt eget ansvar, så lenge det ikke er kabinpersonalet som har påført skadene. Du har også et visst ansvar for innsjekket bagasje. Blir en skjør vase ødelagt i kofferten, har ikke flyselskapet noe erstatningsansvar for den, om den skulle knuse.

- Når bagasjen er skadet, og du selv ikke kan lastes for skaden, har du krav på erstatning. Reiser du til eller fra en flyplass i EØS-området er maksimumsbeløpet for erstatning rundt 10.000 kroner. Reiser du utenfor EØS-området, må både den flyplassen du reiser fra og den du reiser til ligge i et land som følger Montreal-konvensjonen.

- Når bagasjen er forsinket har du krav på erstatning for å kjøpe deg nødvendigheter som toalettartikler og klær. Erstatning gis etter det som flyselskapet mener er ditt reelle behov.

- Bagasjen blir ikke ansett som tapt før det har gått tre uker.

Reglene er ganske klare. Men flyselskapene er ikke like flinke til å opplyse om hvilke kompensasjoner du som passasjer og kunde har krav på, og hvordan du går frem for å klage.

Slik klager du
Det lureste er å klage til flyselskapet mens du allerede er på flyplassen, da er det størst sjanse for å få den hjelpen du trenger der og da til omrutinger og lignende. Ved tapt og skadet bagasje må du klage innen syv dager etter at du mottok eller skulle ha mottatt bagasjen.

Venter du med å klage på reisen til du kommer hjem, må du sende et brev hvor du begrunner klagen og legger ved all nødvendig dokumentasjon. Du kan klage direkte til flyselskapet, eller til reiseoperatøren du eventuelt kjøpte billetten gjennom.

Dersom du ikke får den erstatningen/rettighetene du mener du har krav på etter å ha sendt skriftlig klage til flyselskapet, er ikke alt håp ute. Dersom klagen gjelder en reise med SAS Braathens, Widerø eller Norwegian kan du sende saken til Reklamasjonsnemnda for rutefly. Denne nemnda består av representanter fra både flyselskapene, jurister fra forbrukerorganisasjonene og en nøytral dommer.

(Kilder: Zine Travel og Politiken)

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere