RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Christian Bakken (Nettavisen)

Disse båtene har du råd til

Sist oppdatert:
Her er de beste kjøpene på båtmessen «Båter i sjøen».

Båt er dyrt. Når renteskruen strammer, og avisene hver dag minner deg om utsiktene til et skikkelig økonomisk havari, kan det være vanskelig å si at; «Jo, båt må vi ha!».

SE FLERE BILDER I BILDEKARUSELLEN NEDE I SAKEN

Men det finnes båter som er overkommelige i pris – vel å merke dersom du greier å hoste opp 200.000 – 300.000 kroner.

JANMOR 580 SUNDECK: 19-fots daycruiser til 230.000 kroner.
JANMOR 580 SUNDECK: 19-fots daycruiser til 230.000 kroner.

Raske motorbåter er dyrest. Og det er jo det de fleste vil ha. En tommelfingerregel sier at du betaler 1000 kroner per hestekraft bare for motoren. Da koster det fort 100.000 kroner bare for påhengsmotoren på skjærgårdsjeepen du ønsker deg.

Nettavisen har kikket nærmere på to båter produsert i Polen. Utseendet river ikke nødvendigvis skinnet av pølsa, men de koster lite.

Den ene er en liten daycruiser på 19 fot fra produsenten Janmor Boats. Med en Mercury-motor på 90 hestekrefter, koster Janmor 580 Sundeck bare 230.000 kroner. Til sammenligning må du fort betale 270.000 – 280.000 kroner for en 18-fots daycruiser fra Uttern.

DOLMØY 230 FISKER: 23-fots skjærgårdsjeep til 277.000 kroner.
DOLMØY 230 FISKER: 23-fots skjærgårdsjeep til 277.000 kroner.

Janmor-båtene markedsføres i Norge av RT-Fritid på Vøyenenga i Bærum.

Den aller billigste på markedet er trolig fiske-skjærgårdsjeepen Dolmøy 230 Fisker. Ideen til båten ble klekket ut i hodet på Anders Hoff som driver rorbuanlegg på Hitra, med utleie av fiskebåter.

Les mer fra båtmessa på Nettavisen.no/båt:

Prinsessen du aldri får

Her er 1000 hestekrefter

- Jeg prøvde alt som var av båter på markedet, men fant ikke noe som passet, sier han til Nettavisen.

Hoff designet båten, og fikk satt den i produksjon. I fjor kom 23-foteren på markedet. Så langt er det solgt 100 båter. Av disse har Hoff selv 25 båter som han leier ut til fiskegale tyskere på Hitra ved trøndelagskysten.

FOUR WINNS: 28-fots cabincruiser til under 700.000 kroner!
FOUR WINNS: 28-fots cabincruiser til under 700.000 kroner!

Med en Selva utenbordsmotor på 100 hestekrefter, koster Dolmøy 230 Fisker skarve 277.000 kroner. Det er ganske billig for en 23-foter. Båten er enkel, men man sitter lunt og godt under overbygget.

Til sist kan det være verdt å ta med en båt for familier som har tenkt seg på tur. Her må du riktignok bla opp over en halv million kroner, men det er et ganske så spennende tilbud dersom du kan hoste opp pengene.

Amerikanske båter har lenge vært prisgunstige sammenlignet med norske båter, som ofte har en høyere grad av finish; mer treverk og mer krom.

818

I cabincruiser-segmentet 24 – 28 fot har amerikanerne lenge hatt mange fine modeller.

Four Winns klinger kanskje ikke like kjent som Sea Ray eller Bayliner, men båtene ser slett ikke ut til å stå noe tilbake for sine mer kjente konkurrenter.

Båten Nettavisen kikket på var en Four Winns V278. Dette er en 28 fots cabincruiser – ikke så helt ulik Sea Rays 275 Sundancer-modell – men til en svært mye gunstigere pris. Bare 690.000 kroner (!).

Dette var riktignok for messebåten, men en 28 fots cabincruiser med masse utstyr, 4-5 sengeplasser fordelt på to lugarer, bad/toalett, kokeplater, vask, kjøleskap og mikrobølgeovn - fullt utstyrt til ferien - er sjelden kost. Sea Ray’en koster rundt millionen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere