RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Disse personene irriterer oss på trening

Er du en av de som stirrer på andre eller ikke legger vektene på plass?

(SIDE2): En god treningsøkt gjør godt for både kropp og sjel, men dessverre hender det også at tiden din på gymmet blir ødelagt av både kjente og ukjente personer.

Se gjennom disse ti punktene om du kjenner deg igjen - enten som den som blir irritert eller kanskje du er en av de som irriterer?

Selvdiggeren
Helt topp at du er fornøyd med hvordan du ser ut og din egen kropp! Litt fleksing og noe posering foran speilet kan sikkert være greit, men å stadig dra opp t-skjorta på en litt diskre måte for å titte litt på sixpacken ser ikke alltid like bra ut...

Det samme gjelder de som hele tiden skal stå å stramme både armer og bein. Dette kan være både distraherende og irriterende for de som bruker speilet til å faktisk sjekke teknikk mens de gjør en øvelse.

Stirreren
Han eller hun følger etter deg og har full kontroll på hva du holder på med. Uansett hva du gjør så kjenner du et par øyne som virkelig studerer deg opp og ned mens du utfører din treningsøkt.

Det er mulig det er godt ment og at personen kanskje ønsker å sjekke deg opp, men for mye av det gode kan fort bare bli ekkelt.

Kongen av treningssenteret
De fleste har full forståelse for de som hopper mellom to øvelser eller utfører supersett.

Men det er greit å være oppmerksom på at det kan være andre som ønsker å bruke det samme utstyret som deg og som derfor venter på at du skal bli ferdig. Vis en positiv innstilling og la andre få utføre sine sett mens du har pause og omvendt, skriver Ivillage.com.

Personen som er en vandrende parfymebutikk
Det er selvfølgelig helt greit å bruke deodorant og parfyme, men det er heller ikke uvanlig å svette litt når man er på et treningssenter.

Det er ikke nødvending å pøse på med parfyme før du går ut i treningsstudioet. Å stå ved siden av noen som bader i Axe eller Jean Paul Gaultier er bare irriterende og i verste fall kan den sterke parfymelukten også føre til hodepine og konsentrasjonsproblemer.

Utstyrsfreaken
Styrkeløftbelte, de nyeste treningshanskene og håndleddsstøtte - joda, dette er utstyr som kan være kjekt å ha, men like viktig er det å vite hvordan man faktisk bruker det.

For eksempel så mister du litt av støtte-effekten med å ha på deg belte når det knapt henger på mens du står og tar knebøy...

Han eller hun som snakker mer enn de trener
Å trene med en kompis eller en venninne kan være motiverende og gøy, men det kan også hindre deg i å yte maksimalt på en treningsøkt.

En full rapport om helgens aktivitet, dagens gjøremål, jobbutfordringer eller spørsmål om hva man skal spise til middag den kommende uka er ikke alltid like kult å diskutere når man ønsker å ha full fokus på trening.

En løsning kan være å ta med musikk og høretelefoner slik at kompisen har mulighet til å ta et hint om at nå er det trening som gjelder. Fortsetter personen å snakke selv om du har satt på deg høretelefoner - ja, da er det like så greit å ta neste økt alene.

Sjalusi
«Du ser jo så bra ut allerede. Hvorfor trenger du å trene?»

Noen kommentarer kan virke mot sin hensikt og mest sannsynlig er det sjalusi som ligger bak en slik bemerkning.

Ikke la deg bli negativt påvirket. Prøv heller å forklare personen at trening handler om mer enn bare utseende og at det er sunt både fysisk og psykisk samt at det bidrar til en god helse.

Den som skal «pushe» deg - gjerne en person du aldri har sett eller møtt før
Personen som kommer bort til deg kan ikke la være å kommentere vektene på stanga eller programmet du følger.

«Du klarer jo mye mer, legg på litt til nå» eller «du burde teste ut et treningsprogram jeg har prøvd, funker som bare pokker!» er utsagn som kanskje er godt ment, men det kan også tolkes som at man blir gjort narr av.

Hvis du ønsker å vise interesse kan det for eksempel være smartere å spørre om personen følger noe fast oppsett. Det er nemlig fullt mulig at personen har en «lett» dag og dermed ikke skal trene tungt denne dagen.

Den som peker og sammenligner
«Hvis du bare jobber hardt nok så kan du få den samme kroppen som hun der», sier venninna di og peker mens du selv har lyst til å synke ned i et sort hull. Det er mulig det er godt ment, men dine treningsmål er ikke nødvendigvis den samme som venninnens.

Det kan være motiverende og inspirerende å se på andre, men husk at vi alle er utstyrt med ulike kropper, gener og forutsetninger. Den beste måten å måle fremgang og resultater på er å se på hva du selv har prestert tidligere og hva du klarer nå.

Slappinger
Hvorfor er det så innmari vanskelig å rydde opp etter seg? Legg vekter på plass og tørk av benker og maskiner du har brukt.

Personalet og andre treningsmedlemmer setter nok stor pris på om du også kaster snusen din i søpla og tar med deg eventuelle tomme drikkeflasker og lignende når du går.

Hva irriterer deg på treningssenteret? Gi ditt svar i kommentarfeltet under:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere