RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
SEVERDIGHET: Deler av MS Server er i dag en severdighet for dykkere. Oslo tingrett mener at vraket ikke er til sjenanse for verken dyr eller mennesker. Retten mener heller ikke at vraket er skjemmende. Retten mener likevel at vraket må fjernes fordi det over tid kan utgjøre en miljøtrussel for naturen rundt vraket.
SEVERDIGHET: Deler av MS Server er i dag en severdighet for dykkere. Oslo tingrett mener at vraket ikke er til sjenanse for verken dyr eller mennesker. Retten mener heller ikke at vraket er skjemmende. Retten mener likevel at vraket må fjernes fordi det over tid kan utgjøre en miljøtrussel for naturen rundt vraket. Foto: Ørjan Knudsen

Dømt til å fjerne skipsvrak

Eieren av skipsvraket MV Server utenfor Fedje er dømt til å fjerne vraket.

Siden lastebåten MS Server grunnstøtte utenfor Hellisøy fyr i Fedje kommune 12. januar 2007, har eier Avena Shipping, operatør Dalnave Navigation staten kranglet om hvem som skal fjerne den delen av vraket som sank.

I 22012 fattet Fiskeri- og kystdepartementet vedtak i medhold til forurensningsloven om å fjerne vraket av akterdelen av skipet. Den resterende delen av skipet ble slept i land etter havariet i januar 2007.


I 2014 gikk eier Avena Shipping, operatør Dalnave Navigation og Assuranceforetaket Gard til søksmål mot Staten v/Samferdselsdepartementet. Et viktig punkt var å få vedtaket om å fjerne vraket kjent ugyldig

Nå har Oslo tingrett dømt eier Avena Shipping til å fjerne vraket. De tre partene er også dømt til å betale staten 1,46 millioner kroner i sakskostnader.

I dommen skriver Oslo tingrett at vraket ikke må fjernes fordi det er skjemmende. Heller ikke blir det ansett som en ulempe hverken for mennesker eller dyr i området. Retten mener likevel at vraket må fjernes fordi det på lang sikt kan forurense området.

«Oppsummert finn retten at det er fare for at miljøet, i det minste i nærområdet kring vraket, i de kommende tiårene vil bli utsatt for miljøgifter som er i det (vraket red. anm.), enten ved punktutslipp eller ved kontinuerlig utslipp. Det kan være at miljøgiftene i utslipp ikke vil utgjøre noen stor risiko for uheldig påvirkning på miljøet, men retten kan ikke se at det er mest trolig at skadene eller ulempene vil bli så små at de kan karakteriserer som betydningsløse» skriver Oslo tingrett i dommen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere