RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

DNBs nettsider og nettbank er helt nede torsdag morgen 16.03.17.
DNBs nettsider og nettbank er helt nede torsdag morgen 16.03.17. (Skjermbilde DNB)

DNBs nettbank fortsatt nede - Vipps opp igjen

Etter en nedetid på sju timer, er flere av DNBs systemer, inkludert Vipps, opp igjen.
Sist oppdatert:

Saken oppdateres. 

DNBs mobil- og nettsider, inkludert Vipps, har vært nede hele torsdag formiddag. Problemene er fortsatt ikke løst, men ved halv ett-tiden er DNB «oppe i flere systemer», inkludert Vipps.

- Vi har kjørt en restart av alle våre systemer. Da er det slik at noen systemer er oppe, men det vil ta lengre tid å få opp alle, sier kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø i DNB til Nettavisen.

Han sier at det fortsatt ikke er mulig å komme inn i nettbanken og det er vanskelig å estimere når alle problemene er løst. 

- En restart av alle systemer og det tar vanligvis en og to timer, men det kan oppstå nye problemer, sier Dalsbø. 

Med dagens nedetid betyr det at DNBs nettbank har vært nede minst hvert tredje dag i mars og minst hver fjortende dag de siste fire måneder, ifølge en oversikt Nettavisen har laget.

DNB-trøbbel: – Dette er ikke holdbart

Problemer i lagringshall

Dalsbø i DNB sier at nedetiden skyldes et problem med et av «lagringssystemene» i datahallen deres som dukket opp i løpet av natten.

- Det har ført til at en rekke av tjenestene i DNB er nede.  Dette gjelder blant annet online-tjenester som nettbanken og flere av betalingstjenestene. Vi måtte også stenge ned Vipps, fordi mange transaksjoner ikke gikk gjennom, sier han til Nettavisen.

Blir du berørt av dette? Her kan du tipse Nettavisens journalist på E-post, eller ring 02060.

- Har problemene i dag noen sammenheng med problemene dere har hatt tidligere?

- Nei, så vidt vi vet er den ingen sammenheng med tidligere feil, sier Dalsbø, som avviser at banken kan ha vært hacket.

Bekymret 

Lederen av Sårbarhetsutvalget, Olav Lysne, begynner å bli bekymret for den hyppige nedetiden på DNBs nettsider.

– Det synes å skje med en høyere frekvens enn i andre banker, og det skjer oftere enn det DNB er glad for. Dette demonterer det digitale samfunnets sårbarhet, sier Olav Lysne til Nettavisen tirsdag.

Nettavisen var i kontakt med finans- og næringsdepartementet tidligere denne uken, før torsdagens problemer oppsto.

Må akseptere nedetid

Statssekretær Tore Vamraak (H) understreker at bankenes betalingssystemer er viktig infrastruktur hvor kundene forventer en høy grad av tilgjengelighet. 

- Også fra myndighetene stilles det krav som skal sikre tilgjengelighet. Vi må likevel akseptere noe nedetid, men legger til grunn at bankene arbeider med å gi sine kunder et best mulig tilbud, sier Vamraak til Nettavisen.

Næringsdepartementet, som er hovedaksjonær i DNB, understreker at den daglige forretningsmessige ledelsen av selskapet og ansvaret for denne ligger hos selskapsledelsen.

- I dialogen med selskapet tar staten, som andre eiere, jevnlig opp forhold vi er opptatt av. Blant disse forholdene er driftssikkerhet, sier statssekretær Lars Jacob Hiim til Nettavisen.

Nettavisen har publisert en rekke artikler siste to ukene på alle problemene med DNBs nettbank. Les blant annet:

DNBs nettbank nede - igjen

DNB har hatt feil på nettbanken nesten hver fjerde dag

DNB hadde innloggingsproblemer i nettbanken

Trøbbel med DNBs nettbank

Nettbanktrøbbel for DNB

DNBs nettsider har problemer

Pushvarsel! Få nyhetene kjapt og gratis på iPhone her

Pushvarsel! Få nyhetene kjapt og gratis på Android-telefon her

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere