RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dra frem lyspistolen

Sist oppdatert:
Er du en av de som ikke får nok av spillehaller og lyspistoler? Nå kan du fortsette krigen hjemme i din egen stue.

”Time Crisis” er en av de mest kjente lyspistolspillseriene, og utgave nummer tre har ankommet Norge. Her er hva vi mener om ”Time Crisis 3”.

Allerede fra begynnelsen i 1997 har ”Time Crisis”-serien imponert både arkadegangere og hjemmespillere. Hovedgrunnen til suksessen er det enkle designet og en underholdningsverdi spill flest må sette seg selv i dyp gjeld for å kunne matche. Den tredje utgaven følger de to agentene Alan Dunaway og Wesley Lambert på deres siste oppdrag. En gruppe terrorister har tatt kontroll over middelhavsøya Astigos, og det er opp til de to heltene våre å skyte ned samtlige slemminger og dermed befri den lille idyllen fra det onde.

Et utvidet arkadespill
Siden dette opprinnelig er et arkadespill, finnes det ingen tykk manual du må pløye deg gjennom. Her er det inn med disken, opp med lyspistolen (for det bør du ha) og plaff løs på alt som rører seg. Hovedhistorien varer cirka 30 minutter, noe som er akseptabelt i en spillhall, men ikke når man har investert 500-600 kr i et produkt. For å bekjempe dette har Namco lagt inn en god del småting.

For eksempel begynner man med et meget begrenset antall forsøk, og så får man en ekstra for hver gang det er ”Game Over”. Nå skal jeg ikke akkurat påstå at mine ferdigheter med spill av denne typen er noe å skryte av (Go ”Duckhunt”!), men jeg brukte et par dager på å komme meg gjennom spillet første gang. Namco har også lagt til en ekstra kampanje som låses opp ved at man klarer den opprinnelige historiemodusen en gang. Her er vanskelighetsgraden skrudd litt opp og våpnene, banene og historien ny. Folk som er glade i å konkurrere om høyest poengsum, vil være fornøyde når de får høre at Namco gir oss muligheten til å spille banene hver for seg (vel og merke etter at man har klart dem).

Underholdning i førersetet
”Time Crisis 3” sine nivåer er noen av de mest underholdende vi har sett, det er full fart fra start til mål. De er satt sammen på en slik måte at lysten til å gå gjennom dem flere ganger hele tiden er der. Hvert nivå er delt opp i ulike sekvenser, og når man har drept alle fiendene på en plass, får en reise videre. Den største nyheten i denne tredje utgaven er muligheten til å ha flere våpen på en gang. Innimellom må man tenke på hvilket våpen som skal i ilden før en hopper frem, så her er det snakk om å tenke smart. Har du spilt noen av tidligere titlene, vet du at figuren automatisk dukker bak nærmest hindring når du slipper en bestemt knapp. Dette er også et lite tastisk element, du må gjemme deg på de riktige tidspunktene, men samtidig ikke bruke for lang tid på å være i skjul.

Grafikken er sammen med holdbarheten det punktet hvor spillet sliter mest. Dette er et par hakk under hva vi forventer fra PS2, figurene er kantede og få ting i spillet kan omtales som detaljerte. Lyden er helt grei, selv om Namco kanskje burde investere i noen bedre skuespillere neste gang. Figurenes stemmer er sjelløse og fullstendig uten innlevelse, faktisk er de så dårlige at hele situasjonen blir litt komisk. Kontrollen bør også nevnes her. Du kan spille med den vanlige, men da går du glipp av utrolig mye moro. For å bruke litt av den grufulle matematikken jeg må lære på skolen, lyspistol >> håndkontroll.

God, gammeldags underholdning
Alt i alt er ”Time Crisis 3” et typisk eksempel på god, gammeldags underholdning. Grafikken er riktignok litt stygg, og spillet vil være over på et par dager. Men du kommer til å ha det utrolig gøy mens du driver på, og innimellom er det alt som skal til. Dessuten vil du ikke ha gått lei når sluttsekvensen ruller over skjermen, hjernen kommer til å skrike etter mer.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere