RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Thinkstock)

Drikk kaffe – bli frisk

Sist oppdatert:
Kos deg med kaffe på senga – eller ved kjøkkenbenken. Det er sunt!

Kaffe gir nemlig lavere risiko for å utvikle alt fra type 2-diabetes, Parkinsons, Alzheimers til depresjon.

Forfatteren bak en ny dansk kafferapport heller likevel litt malurt i kaffekoppen:

Det er ikke alltid kaffe er like bra...

Reduserer risiko

Nordmenn og dansker ligger helt i verdenstoppen når det kommer til kaffeforbruk per innbygger.

Det danske Vidensråd for Forebyggelse har derfor gitt ut en rapport som samler all forskning på forbindelsen mellom kaffe og en rekke folkesykdommer.

Og budskapet er klart: Kaffe er sunt, skriver Forskning.no.

Tre-fire kopper daglig fører til at risiko for å utvikle type 2-diabetes og Parkinson blir hele 25 prosent lavere.

Risikoen for blodpropp og blødning i hjernen blir 10 prosent lavere, og kaffedrikkingen har også en gunstig effekt på Alzheimers og depresjon.

- Det var også viktig for oss å få punktert noen av mytene på området. Kaffe gir ikke kreft eller hjerteproblemer, men det er også situasjoner hvor man skal være litt varsom med kaffeinntaket, sier professor og overlege Kjeld Hermansen til Videnskab.dk.

Selv om datagrunnlag er stort, er det fremdeles ingen sikre bevis på kreftområdet, understreker Hermansen:

- Det er snakk om antydninger og indisier, så vi trenger mer forskning på dette området.

Trenger mer forskning

På noen punkter maner han dessuten til forsiktighet: Man skal være varsom med kaffeinntaket hvis man har angst, er gravid eller får for lite kalsium med maten.

Gravide bør høyst drikke tre kopper kaffe om dagen. Det er mulig at et større forbruk kan være skadelig for graviditeten.

For personer med lavt kalsiuminntak kan koffein være en dårlig idé fordi den øker kalkutskillelsen i urinen og kan derfor være med på å øke risiko for beinbrudd og beinskjørhet.

- Dette gjelder imidlertid bare for kaffe som inneholder koffein, understreker Hermansen.

I mange rapporter har man undersøkt effekten av koffein – og satt likhetstegn ved kaffe.

Hermansen påpeker derfor at det viktig å vite hva vi mener når vi snakker om «kaffe»:

Er det koffeinen man henviser til? Eller er det helheten av flere hundre bioaktive stoffer, som man antagelig aldri vil kunne undersøke effekten av hver for seg?

- Det er viktig å huske at kaffe er en drikk som inneholder mange stoffer. Og om det er enkeltstoffer eller kombinasjoner som har en positiv effekt, det vet vi faktisk ikke, sier Kjeld Hermansen.

MER OM KAFFE:

Vi testet billigkaffen
Én slik hver dag gir deg 12 kilo ekstra
Hvor ofte vasker du egentlig her?
- Det blir over 6500 kcal

Også koffeinfri

- Den positive sammenhengen mellom kaffe og type 2-diabetes gjelder også koffeinfri kaffe – noe som tyder på at det ikke nødvendigvis er koffeinen som er det sunne.

Hvis man skulle vise en sikker effekt av de bioaktive stoffene, ville det kreve store studier med egne kontrollgrupper. Det ville være enormt vanskelig, dyrt og omfattende.

- De studiene vi har om kaffe, er mest observasjonsstudier, altså store befolkningsundersøkelser hvor man ikke kan si noe sikkert om årsak og virkning, forteller den danske kaffeforskeren.

Og kaffe er ikke bare kaffe: Det er forskjell på om man drikker presskannekaffe, filterkaffe eller pulverkaffe.

- Kunnskapen vår gjelder først og fremst filterkaffe. Vi vet ikke særlig mye om de mer moderne kaffeformene som cappuccino, caffè latte og pulverkaffe, sier Hermansen og understreker at det ikke finnes data som kan dokumentere effektene ved større mengder kaffe.

- Vi har ikke sikre data for mer enn åtte kopper kaffe om dagen. Du kan altså ikke si at jo mer kaffe du drikker, jo sunnere er det. Den mest positive effekten oppnår man ved å drikke tre til fire kopper kaffe om dagen, men vi vet ikke hvordan effekten er ved svært store mengder. (ANB)

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere