RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Thinkstock)

Dropp bananen

Sist oppdatert:
Ikke noe å vinne på å spise mellommåltider dersom du vil ha større muskler.

(SIDE2): Er du av de som trener 3-4 ganger i uka i håp om å få større muskler? Da er det liten vits å dytte i seg bananer og mellommåltid viser en ny norsk undersøkelse. Tre måltider om dagen er nemlig det som gjelder for mosjonister.

En gruppe menn og kvinner ble fulgt i tre måneder, der halvparten spiste seks måltider daglig, inkludert mellommåltider, mens den andre gruppen spiste tre måltider om dagen.

- Alle deltakerne fikk økt muskelmasse, men det overraskende vart at gruppen med bare tre måltider hver dag hadde større muskelvekst enn gruppen med seks måltider, sier ernæringsfysiolog og tidligere norsk mester i styrkeløft, Therese Fostervold Mathiesen til VG.

Bakgrunnen for undersøkelsen var å forsøke å bekrefte viktigheten av å spise ofte og fylle på energi, og studien fra Norges idrettshøgskole har derfor overrasket. Å spise mellommåltid er derimot ikke avskrevet som tull.

- Jeg vil ikke bruke ordet tull. Men det har i alle fall ingen positiv betydning for en mosjonist som trener 3-4 ganger i uka, sier professor og veileder, Truls Raastad.

Mer fra Side2? Sjekk forsiden her!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere