RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Du blir syk av kjærlighetssorg

Noen ganger går det ikke bare over av seg selv. Samlivsbrudd og kjærlighetssorg kan faktisk gjøre deg alvorlig syk.

Husker du sist du hadde kjærlighetssorg? Eller kanskje du har opplevd en skilsmisse eller dødsfall hos ektefellen?

De fleste av oss har opplevd hvordan det er å sørge over tapt kjærlighet. Og for noen fører sorgen til at de ikke klarer å fungere som vanlig i en periode eller over lengre tid.

Flere blir uføre
Et signal på problemene ved samlivsbrudd kommer frem i en ny rapport fra Norsk Institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring (NOVA). De mener at skilsmissestatistikken kan forklare opptil 30 prosent av økningen i antall uføretrygdede menn i Norge.

Men forskerne vil ikke bare legge skylden på krisen som skilsmisse eller kjærlighetssorg utløser. De mener også at det å leve alene over tid øker risikoen for å bli syk og uføretrygdet.

Uten noen til å holde oss i ørene er det rett og slett lettere å skli ut i dårligere vaner i kosthold og livsstil. I tillegg mangler enslige den daglige støtte som blant annet kan forebygge stress i arbeidslivet.

Dødelig sorg
- Det er sant at sorg kan føre til døden. Det er også riktig at tapet av en ektefelle eller kjæreste kan føre til belastning og endringer i immunforsvaret, sier den amerikanske professoren Robert Ader ved University of Rochester til nettmagasinet WebMD.

WebMD gir leserne også følgende råd om hvordan man best skal forholde seg til sorgen etter samlivsbrudd eller når den kjære dør:

1.) Sorg har ingen tidsbegrensning
Noen mennesker bruker lang tid på å komme over kjærlighetssorgen. Det skal være lov å ta den tiden du trenge til å bearbeide sorgen, ikke lytt til velmenende råd om at ”nå må du ta deg sammen og komme over det”

2.) Behold de gode vanene
Når du sørger kan det være fristende å gi blaffen i de daglige rutinene. Men det er nok ikke så lurt å slå seg til ro med whiskyglasset og formiddags-tv for lenge.

Om du glemmer å spise og drikke skikkelig, trene og sove, kan det på sikt få konsekvenser for helsen din. Og kjærlighetssorgen blir ikke noe bedre om du i tillegg blir syk.

I tillegg kan daglige rutiner være med på å gi dagene verdi og en pause fra de vonde tankene.

3.) Gi utrykk for følelsene
Vi mennesker har mange forskjellige måter å utrykke følelsene våre på. Og selv om forskjellene er store fra person til person er det også typiske forskjeller på hvordan kvinner og menn reagerer.

Kvinner har generelt et større behov for å snakke om følelsene og ha kontakt med andre mennesker. Menn vil derimot oftere avreagere med fysisk aktivitet og er ikke alltid like glade i å dele tankene sine med andre.

4.) Venner skal lytte, ikke ordne opp
Om du har en venn med kjærlighetssorg bør du gi klar beskjed om at du er tilgjengelig og har tid til å lytte. Og om det verbale ikke er hans eller hennes sterkeste side kan dere jo gjøre noe hyggelig sammen?

Mange har behov for å lufte følelsene sine men trenger ikke nødvendigvis en rådgiver. Bare det å snakke til noen som vil lytte kan være god terapi.

For deg som sørger er det også viktig å invitere til kontakt siden mange kanskje er usikre på hvordan du har det og ikke vil trenge seg på.

Siste fem saker på Mozon:
Ny lov om alternativ behandling
Har du diabetes?
Slapp av med blomster
Ginseng gir energi
Vil du bli gravid?

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere