RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Franck Camhi (Getty Images/Hemera)

Du er hva du spiser

Denne maten hjelper mot cellulitter og eksem.

(SIDE2): Det er ikke bare hva du putter direkte på kroppen som gjelder, men også hva du putter i magen påvirker huden din.

Følg Side2 på Facebook - klikk her!

Hver og en av cellene dine er laget av og vedlikeholdes av et bredt spekter av næringsstoffer.

Huden, som er kroppens største organ, er spesielt sårbare for virkningene av hva og hvordan du spiser. «Du er hva du spiser», skriver nettstedet Shape.com.

Cynthia Sass er utdannet ernæringsfysiolog med mastergrad i ernæring og helse i samfunnet. Hun gir deg tips til hva du kan spise for å redusere fire vanlige hudproblemer.

Mot rynker
En nyere studie viste at tomater sammen med olivenolje øker nivået av proteinet kollagen som gir fastere og mer ungdommelig hud. Forskerne tror at antioksidanten lykopen som man blant annet finner i tomaten har ekstra stor betydning, og denne antioksidanten er på sitt høyeste når tomatene blir varmet opp.

Sammen med olivenolje øker opptaket av denne antioksidanten fra fordøyelsessystemet og til blodet.

Færre cellulitter
Fet fisk som laks og sardiner inneholder gode fettstoffer som kalles omega-3 fettsyrer og disse danner cellemembraner. Jo sterkere membraner, jo bedre holder cellene dine på fuktighet og du vil få færre synlige ujevnheter i huden.

Ifølge Cynthia Sass vil ikke fisken få appelsinhuden til å forsvinne helt, men denne type mat kan minske forekomsten av cellulitter.

Eksem
Yoghurt og kefir er matvarer med «snille» bakterier som gir bedre fordøyelse og sterkere immunforsvar. Disse bakteriene reduserer også betennelser og irritasjon i huden, slik som for eksempel eksem. Flere studier viser at bakteriene gir gunstig effekt særlig for pasienter med atopisk eksem.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Flass
Grønn te har et sunt rykte, men i tillegg til å gi kroppen din antioksidanter og sunne stoffer kan grønn te også hjelpe mot tørr og flassende hodebunn.

Nyere forskning viser nemlig at grønn te bremser veksten av celler som forårsaker flass og kløe. Men du skal ikke drikke teen! Putt to poser av grønn te i en kopp med varmt vann i minst tyve minutter. Når den er avkjølt masserer du drikken inn i hodebunnen før du skyller med vann.

OBS! Nettstedet skriver at hvis du har farget håret ditt bør du snakke med frisøren din før du prøver deg på denne «hårkuren».

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere