RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Colourbox)

Du kan spise deg til flatere mage

Denne maten krymper midjemålet.

(SIDE2:) Med riktig mat kan du ende opp med flatere mage. Noen matvarer gjør deg nemlig mer oppblåst enn annen.

Sunn mat kan gi problemer

Gassproduksjonen i tykktarmen er delvis avhengig av hvilke bakterier du har i tarmen, men først og fremst er det viktig hva slags mat du spiser, skriver Helsenett.no.

Noen av de verste synderne er dessverre mange typiske sunne matvarer med høyt fiberinnhold som helkorn, belgfrukter, frukt og grønnsaker, ifølge Norsk Helseinformatikk. Fiber har mange helsefordeler og er blant annet med på å aktivisere fordøyelseskanalen din, men den har også den ulempen at det kan gi luftplager og ballongmage.

Svelging av luft kan også bidra til at du føler oppblåst. Hver gang du spiser eller drikker svelger du luft. Du kan til og med svelge luft uten å vite det når du er nervøs, spiser for raskt, tygger tyggegummi eller drikker gjennom et sugerør.

Få en god væskebalanse

Kalium og natrium har er med på å regulere væskebalansen i kroppen din. Om natriumnivået er for høyt er det større sannsynlighet for å holde på vannet i kroppen og du føler deg kanskje «større» enn normalt. En kaliumrik kost kan hjelpe deg med å skille ut den overflødige væsken og du vil unngå en oppblåst mage. Matvarer som er rike på kalium er blant annet bananer, mandler og avokado.

Nå skal du ikke være redd for å drikke vann fordi vann motvirker faktisk at du får store væskeansamlinger i kroppen. I tillegg er nok vann viktig for en god fordøyelse. Husk også at du bør unngå vann tilsatt kullsyre og andre kullsyreholdige drikker som for eksempel brus. Mye kullsyre i magen kan føre til at du føler deg oppblåst.

Tropiske frukter

Ananas inneholder enzymet bromelain, som bidrar til å bryte ned mat og virker positivt på fordøyelsen. Papaya, kiwi og fiken er andre frukter som inneholder lignende stoffer.

Andre frukter kan derimot ha motsatt effekt og mange opplever mer rumling i magen etter at man har spist epler, svisker, rosiner og andre tørkede frukter.

Ingefær

Den smaksrike roten har mange gunstige effekter og mange merker at magen blir flatere i tillegg til at de reduserer gassdannelsen når de spiser ingefær. Blant den inn for eksempel inn i middagsretter, smoothies og i tekoppen.

Gunstige bakterier

Probiotiske melkesyrebakterier er gunstig for bakteriefloraen i tarmen. Både yoghurt og andre syrnede melkeprodukter inneholder probiotika som kan redusere ballongmagen. Har du laktoseintoleranse finnes det flere varianter av laktosefrie og laktosereduserte melk- og meieriprodukter.

Te

En kopp te er noe magen din vil sette pris på. Særlig peppermynte- og kamillete virker beroligende på tarmene.

Maten som kan forverre plagene

Man kommer heller ikke unna at det er mange matvarer som også kan gjøre deg mer oppblåst. Ulike typer kål, erter, bønner og løk er typiske ingredienser som danner gass i tarmene og som kan føre til at magen buler ut.

Er du redd for å virke større enn det du er når du går i tettsittende klær så bør du unngå ferdigretter og posesupper som ofte inneholder mye salt. Hurtigmat, butikkbrød og bearbeidede kjøttprodukter har også ofte et høyt saltinnhold. Saltet binder vann noe som kan få deg til å føle at kroppen er tung og full.

Tyggegummi kan også medføre luftplager. I tillegg til at man ofte svelger mer luft enn vanlig så er det mange tyggisvarianter som inneholder sukkeralkoholer som mange blir oppblåst av. Vær også oppmerksom på at slike søtningsmidler finnes i mange andre produkter, som for eksempel sukkerfrie pastiller og sukkerfritt godteri.

Matallergi?

Stadig flere nordmenn får mistanke om matallergi eller matintoleranse når de opplever langvarige problemer med magen. En slik ubehandlet tilstand kan være en årsak till oppblåsthet. Har du mistanke om at luftplagene skyldes allergi eller intoleranse bør du sjekke om dette med legen din snarest.

Husk også at regelmessig fysisk aktivitet og det å bevege kroppen stimulerer tarmsystemet, noe som kan hjelpe mot ustående og oppblåst mage.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere