RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

DVD knuser VHS

2003 blir året hvor kjøp og utleie av DVD-filmer slår VHS. Dette går fram av den store årlige videoundersøkelsen bransjeorganisasjonen FILM& KINO står bak. 54% av alle leiefilmene er nå DVD-filmer.

- Det er helt forbløffende hvor raskt denne utviklingen har gått, uttaler Roald Dye, daglig leder i Videobransjens Felleskontor og fortsetter: - Situasjonen har endret seg dramatisk bare i løpet av et år. Men så er DVD tross alt den raskest voksende forbrukerteknologien verdensmarkedet har sett, den øker til og med raskere enn utbredelsen av mobiltelefonen.

Menn mellom 15 og 39 år ser ut til å være de største DVD-tilhengerne, både når det gjelder kjøpe- og leiefilm. Kun blant de aller yngste i denne gruppen er det flere som leier enn kjøper DVD. Kvinner derimot sverger fortsatt til VHS-spilleren og foretrekker åpenbart å leie fremfor å eie.

Mot ny norsk rekord i videoutleie

Videoutleien ser også i år ut til å gå rett til topps. I fjor leide vi totalt 28 millioner filmer på DVD og VHS, i år ligger prognosene over to millioner høyere. Og hele økningen kommer på DVD-feltet.

Antall mennesker som ser filmene sammen har også økt fra 2,7 i fjor til 2,8 i år. Dette betyr at seertallet, som for leievideo i fjor var på 75 millioner, i følge den nye undersøkelsen vil øke til rundt 84 millioner. Veksten i leiefilmmarkedet er fortsatt stor, sier FILM&KINOs videokonsulent Erik Zmuda og fortsetter: -2003 blir definitivt et nytt norsk rekordår for videobransjen!

Nordmenn har videodilla

Nordmenn over 15 år ser i følge den nye undersøkelsen 23 filmer i året. Til sammenligning går vi i følge FILM&KINOs besøksstatistikk på kino 2,6 ganger i året. -Undersøkelsen bekrefter at videomarkedet fortsatt er i kraftig vekst, og at den gradvise overgangen fra VHS til DVD øker den totale videobruken. Vi har de siste årene fokusert kraftig på felles landsomfattende markedsføringstiltak, månedlige filmtreff for videobransjen, markedsundersøkelser og dokumentasjon som viser hva forbrukerne ønsker av oss, og vi håper og tror at denne satsningen er noe av grunnen til at videoetterspørselen fortsatt øker så markant som det gjør, avslutter Zmuda.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere