RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dynamikken i VLCC-markedet svinner

Sist oppdatert:
Bergesen vil fortsett å være i VLCC-markedet og utntyte kjøps- og salgsmuligheter, men ser mørkt på den langsiktige utviklingen i markedet
Det kom frem på en resultatpresentasjon på Bergehus torsdag.

Bergesen har de siste årene vært meget aktive i annenhåndsmarkedet for VLCC, tankskip større enn 200.000 dødvekttonn, og med hell.

- Vi ønsker å kjøre videre med å være litt rampete, opportunistiske, sa adm. direktør Svein Erik Amundsen i Bergesen i dag.

Mye av bakgrunnen for at Bergesen i 1999 gikk over fra å ha en langsiktig til en opportunistisk holdning er rederiets negative langsiktige syn på tanksektoren. Dette synet ser ut til å ha blitt ytterligere forsterkt i løpet av det siste halve året.

- Markedet er minst like uforutsigbart som noen gang på kort sikt, sa Amundsen, og var mer bekymret over utviklingen i de underliggende faktorene som vil regjere markedet de neste årene.

Han pekte på at bufferen av gamle skip som blir faset ut under de nye IMO-reglene for et halvt år siden talte over 70, og nå er det nå kun 51 igjen. Det er med andr eord få skip igjen å skrape for å balansere markedet.

- Etter dette er det nesten ingen, på 19890-tallet ble det omtrent ikke bygd skip, sa Amundsen, og pekte samtidig på den stadig voksende ordreboken.

Ved forrige Bergesen-presentasjon i fjor sommer så var det ventet 35 VLCC'er for levering i 2003 og 15 i 2004. Etter en del ordreaktivitet blant annet den siste måneden så teller ordreboken 40 for inneværende år, 22 for 2004 og 11 for 2005.

- Noe av dynamikken i markedet blir borte. Så lenge det blir kastet på nye båter fremover tror vi ikke det blir bra på lang sikt, sa Amundsen.

Samtidig forventer han et volatilt markedet som følge av utviklingen, og det passer Bergesens opportunistiske holdning godt, mente Amundsen.

Bergesen mener de må sitte med 5-10 skip for å opprettholde sin tunge kompetanse på stortankmarkedet, og i bunen for denne flåten ligger ifølge Amundsen de tre S-klasse-skipene bygget på begynnelsen av 1990-tallet.

Amundsen kunne opplyse at Bergesen nå jobber med å få til nye langsiktige kontrakter basert på sitt mangeårige samarbeid med franske befraktere.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere