RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Effektsalg bidrar med millioner til TV-produksjon

Sist oppdatert:
NRK Aktivum selger alt fra nisseluer til Keiko-reportasjer og tjener mer enn noen gang. Overskuddet går til TV-produksjon i NRK.

Kritikken har stilnet rundt den kommersielle virksomheten i NRK som ligger i datterselskapet NRK Aktivum.

Selskapet vil omsette for i overkant av 100 millioner kroner i år. Det er dobbelt så mye som Aktivum tjente for to år siden, og 30 millioner kroner mer enn i fjor. Det skriver Aftenposten i dag.

I 2002 mottok morselskapet NRK 35 millioner fra datterselskapet. I år blir beløpet til NRK nesten dobbelt så stort, opplyser Bjørn Suhrke, daglig leder i Aktivum til Aftenposten

- I år regner vi med at 60- 65 millioner vil gå tilbake til NRK og programvirksomheten, sier han.

Kringkastingssjef John G. Bernander opplyser til Aftenposten at statskringkasteren har en strategi på å hente ut rundt 300 millioner kroner eksternt (utenom lisens) til og med 2006.

Programeffekter til programmer som "Jul på Månetoppen" og "Jul i Skomakergata" trekker endel av omsetningen, det samme gjør salg av TV-rettigheter til utlandet som historien om spekkhuggeren Keiko. I tillegg omsetter NRK for et ukjent antall millioner på interaktive tjenester som chat på NRK2, konkurranser og avstemninger tilknyttet de ulike radio- og TV-programmene.

I år har selskapet også fått overført TV-sponsingen, men Suhrke vil ikke opplyse noen detaljerog størrelser på de ulike inntektstrømmene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere