RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Eitzen starter 2005 med rekordrater

Rederiet Camillo Eitzen & Cos gasskip starter 2005 med de høyeste ratene på nærmere 10 år, og mener potensialet for videre oppgang er meget sterkt for de neste par årene
Sist oppdatert:
Ratene har steget jevnt og trutt for mindre gasskip det siste året og de fleste segmentene oppnår nå rater som er de høyeste på flere år.

Ifølge adm. direktør Anders Rasmussen i Eitzen Gas må man tilbake til toppårene 1995-1996 for å finne tilsvarende nivåer for gasskip i segmentene under 12.000 kubikkmeter.

I tillegg mener Rasmussen at potensialet for videre oppgang når et helt annet enn ved forrige topp.

- Potensialet er betydelig sterkere i dag, og det er to hovedgrunner til dette. For det første er vi innen i en høykonjunktur i flere markeder, hvor Kina er den sterkeste driveren. For det andre er nybyggsvirksomheten lav for de neste tre til fire årene, sier Rasmussen.

Rasmussen mener at utsiktene for de to neste årene er de beste han har opplevd i de 25 årene han har holdt på i gassmarkedet.

Toget kjørt for nybygg

Nybygging har ofte vært den største årsaken til at ulike shippingmarkeder kollapser etter en periode med sterk oppgang og nye rater. Dette frykter ikke Rasmussen for gass i dagens situasjon.

Han erkjenner at viljen til å bygge nytt absolutt er tilstede i gassegmentet, men kapasiteten ved verftene er imidlertid ikke der.

- Toget er kjørt for nybygg de neste årene, og reflektere at verftene allerede er dekket opp tankskip, bulkskip og LNG-skip, og det finnes ikke ledige beddinger, sier Rasmussen.

Han peker også på at den voldsomme etterspørselen hos verftene i Fjerne Østen har ført til at prisene som kvoteres for gasskip er meget høye historisk sett.

- Verftene ønsker heller å bygge bulkskip en gasskip som er kompliserte å bygge, og hvor de må kjøpe mye av utstyret utenlands, sier Rasmussen.

Noe europeiske verft er også på vei inn i markedet, men prisene her er fortsatt for høye til at rederne i særlig grad lar seg friste.

Viktig skift

Den underliggende sterke etterspørselsveksten som har dratt ratene kraftig opp for både store og små gasskip skyldes ifølge Rasmussen blant annet et skift i den petrokjemisk-industrien.

- Før var trenden at petrokjemiske anlegg ble plassert nær forbrukerne, nå har dette snudd og anleggene bygges i dag nær råvarene, det vil si blant annet i Midtøsten. Produktene må likevel flyttes til forbrukerne i Europa og USA, og dette har gitt en kraftig økning i etterspørselen målt i tonnmil, sier Rasmussen.

Eitzen Gas kontrollere totalt en flåte på 21 gasskip fra 1.600 kubikkmeter til 12.000 kubikkmeter, og har i tillegg et skip under bygging.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere