RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Eksklusiv sveitser debuterer i Norge

Sist oppdatert:
En av verdens mest eksklusive klokkemerker gjør et inntog i Norge.

(LXUS.no) - Dette er årets mest eksklusive lansering, sier Halvor Bjerke ved Urmaker Bjerke på Karl Johann da han pakket opp den første leveringen fra sveitsiske Audemars Piguet.

Audemars Piquet ble stiftet i 1875 og lager eksklusive klokker fra cirka 100 000 kroner og opp til flere millioner. Alle klokkene lages i et svært begrenset utvalg.

ÅRETS LANSERING: Dette er årets mest eksklusive lansering, hevder Halvor Bjerke ved Urmaker Bjerke.

Audemars Piquet lager også noen av verdens mest kompliserte klokker. Noen modeller kan ta opptil ett år å sette sammen.

Krav til eksklusivitet

- Audemars Piguet er en tradisjonell og meget eksklusiv klokkemaker, og de stiller dermed strenge krav til oss som distributør. De har strenge krav til butikkens beliggenhet, kompetanse og til vår eksklusivitet, sier Bjerke.

LES OGSÅ: Se årets svarte klokketrender

- Hvor mange klokker vi selger første året avhenger av faktorer som hvor mange vi bestiller og hvor mange vi i hele tatt får tak i, sier Bjerke, som allerede har solgt den første Audemars Piguet. Tilgangen på Audemars Piguet er nemlig ikke utømmelig. Hvert år lages det kun 26 000 klokker og etterspørselen på verdensbasis er meget stor.

- Jeg har vært på auksjoner der brukte Audemars Piguet-modeller har gått for tre ganger så mye som opprinnelig utsalgspris, sier Martin. K. Wehrli som er direktør for Audemars Piquets eget museum for kompliserte og klassiske klokker.

Ringer verden rundt

- Jeg har hatt klokkeentusiaster som har bedt om forhandlerlisten vår slik at de kan ringe verden rundt på jakt etter en bestemt klokke, sier han til LXUS.no.

LES MER OM LIVETS BESTE SIDER PÅ www.LXUS.no

- Nå selger vi omtrent 25 prosent av klokkene til kvinner. Det er ikke mange år siden fordelingen var 10 prosent til kvinner og 90 prosent til menn, sier Martin.

TID FOR LUKSUS: Audemars Piguet registrerer at kvinner ønsker kraftigere og mer sporty klokker.

- En trend vi ser er at kvinner i større grad kjøper klokkene sine selv. Før fikk kvinnene sine eksklusive klokker i gave av sine menn, sier han.

- Kvinners klokketrend ser ut til å bli mer maskulin. Kvinner ønsker kraftigere og mer sporty klokker. Det er den etterspørselen vi prøver å møte med vår Royal Oak Offshore, sier Hens Bagijn som eier Audemars Piguets eksklusive utsalgssted i Nederland.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere