RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

En ekte bobåt

Sist oppdatert:
Dette er en båt du virkelig kan bo i. Vi tester klassikeren Saga 310.

Saga 310 er først og fremst en båt for folk med mange godværsdager i vente. Akter finner vi en innbydende sittegruppe med U-sofa og en liten benk i styrbord. I denne avdelingen kan man se for seg mange gode stunder rundt bordet under åpen himmel eller kalesjen.

En åpning akter leder ut til en rommelig badeplattform med dusjuttak og stige. Kjekt å ha når været innbyr til et bad.

Testen er levert av Kasloss.no.

310 tar imidlertid også opp arven etter 29-foteren, selv om den hadde en mer beskjeden utrustning akter. Den integrerte badeplattformen var ikke å finne hos forgjengeren. Samtidig kan vi styre vår begeistring for den uunngåelige kalesjemengden vi nå står igjen med i 310.

Stor takhøyde
Tar vi turen under taket, finner vi kapteinskrakken styrbord. Her har du god sikt i alle retninger. Ståhøyden er god, og vi sitter høyt og komfortabelt. Det fastmonterte passasjersetet har plass til to. Det er ikke spesielt fleksibelt eller sosialt akkurat i denne avdelingen.

Skulle det blåse opp kan du imidlertid glede deg over at Saga nå har fått på plass til to kraftige vindusviskere som lett vil kunne flytte unna vannet om det dumper ned noen solide dråper. To store gjennomsiktige takluker sørger dessuten for rikelig med lys, og man får lyst til å bli værende bak det italienske eikerattet eller i navigatørsetet.

God plassutnyttelse
Forut i eieravdelingen er plassen godt utnyttet. Etter litt puteflytting er det overnattingsplass for to. Her er også småskap og hyller nok til å kunne legge fra seg medbrakte nødvendigheter.

Lyse farger skaper en trivelig atmosfære tross mørke teaklister og mørke skott. Badet/toalettet styrbord er passe stort og har det du trenger; her kan en velvoksen person på minst 1,86 ta seg en dusj.

Midtkabinen – som også rommer to personer – entres via forhøyningen babord. Der finnes også rikelig med skap og skuffer (med teakfront) like ved.

Stille, stille
Letter du på luken til motorrommet, finner du en Volvo Penta D4 på 260 hestekrefter. Denne utrustningen kler båten greit etter vår smak. Støynivået har blitt noe lavere enn i skrogsøsteren 315, blant annet takket være propelltunnelen fra samme båt.

I motorrommet videreføres også det solide førsteinntrykket, med forskriftsmessig automatisk brannslukking, stoppkraner på vanninnsiget og doble slangeklemmer, samt god orden på det elektriske.

Grovfilteret for kjølevannet er for øvrig smart plassert under benken i babord akter, med lett tilgang og inspeksjon.

Går rett fram
At konstruktør Eivind Amble tradisjonen tro har signert verket i samarbeid med Saga selv, merkes på flere måter. Med midtstilt motor, strak aksling, kjøl og ror vet vi hva som venter av sjøegenskaper fra denne halvplaneren: Det går fjellstøtt fremover.

Med et relativt spist forskip, dyp kjøl og bredt akterparti pløyer den seg stilfullt gjennom blikkstille fjorder. Den skal også kunne takle heftige manøvrer medsjøs, men dette fikk vi ikke testet på en vindstille Oslofjord.

Vi noterer uansett at retningsstabiliteten er fin, og at ingen vingling merkes på kjølen ved fullt pådrag. Selv ved maks rorutslag i høy fart skjedde ikke annet enn at båten krenget.

Toppfarten på vel 22 knop er nok ikke å anbefale for langturen. Det ideelle fartsområdet ligger snarere rundt 17-tallet dersom du setter pris på behagelig forbruk og rimelig støynivå.

Les flere båttester på kastloss.no

Flere artikler om båt på Nettavisens båtsider.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere