RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Apple)

En full iPod koster 240.000 kroner

Sist oppdatert:
Hadde piratene virkelig kjøpt alt om fildeling ikke var mulig?

KOMMENTAR: 2009 har så langt vært et av de mer konstruktive årene når det kommer til debatten rundt av piratkopiering. Da to ukjente studenter for et år siden annonserte at de ville lage en dokumentar om ulovlig fildeling i Norge, for å sette fokus på problematikken, var det få som trodde de kunne tilføre debatten noe som helst. Debatten hadde fram til dette tidspunktet stort sett handlet om useriøs drittkasting fra begge sider.

Vi har fått en mer sunn debatt
Siden den gang har kvaliteten på debatten blitt kraftig forbedret, og selv kunnskapsministeren har lagt sitt eget hode på hoggestabben ved å lufte tanken om at vi er nødt til å finne en løsning på problematikken, som kanskje involverer andre forretningsmodeller.

Uttalelsene fikk naturligvis varsellampene til å lyse hos platebransjen som gikk til frontalangrep på ministeren.

...men bare i en kort periode
På en konferanse om fildeling på Stortinget tidligere i år klarte igjen både den den norske EMI-sjefen og sjefen musikkbransjens egen interesseorganisasjon IFPI å legge seg godt tilbake i skyttergraven ved å hevde at piratkopiering var den eneste mulige årsaken til at forbruket av musikk hadde gått opp de siste årene, samtidig som omsetningen hadde gått ned.

At piratkopiering har en viss påvirkning på musikksalget er det liten tvil om, sannheten er at forskningsrapportene spriker kraftig når det kommer til hvordan en tror piratkopiering påvirker musikksalget. Enkelte konkluderer med at det er kraftig negativt, noen mener det er positivt og andre mener de er nærmest uviktig.

Microsoft med brannfakkel
Men interessant nok er det programvaregiganten Microsoft som har kommet med den beste argumentasjonen for hvorfor musikkbransjen må slutte med påstandene sine om at et nedlastet album omtrent tilsvarer et tapt salg på et album i lovlig form.

I en amerikansk reklamekampanje for musikktjenesten Zune Pass i USA, trekker selskapet fram et ganske grunnleggende problem: Å fylle opp en iPod med bare lovlig musikk kjøpt på iTunes Store koster deg 30.000 dollar i USA.

Kommentaren fortsetter under videoen!

Ingen har 240.000 kroner å bruke på musikk
Skal vi benytte det samme regnestykket i Norge med de norske prisene på tjenesten så vil det si at det å fylle opp en 120 GB iPod Classic vil koste 240.000 kroner.

Og det sier seg selv: Det finnes ikke den tenåringen – eller andre personer for den saks skyld – som har råd til å bruke så mye penger på musikk.

Mange har vært kritiske til tallet som Microsoft har kommet opp med. Tallet baserer seg på kjøp av enkeltsanger med en snittstørrelse på 4 megabyte. Enkelte hevder at snittprisen blir mye lavere om en kjøper hele album, og ikke minst har snittstørrelsen på sangene gått opp betydelig etter overgangen til musikk uten kopisperrer. Men det er langt forbi hva som er poenget. Verken jeg eller noen jeg kjenner har 240.000, 150.000 eller 100.000 kroner å bruke på musikk.

Har ikke fulgt med i bruksmønsteret
Problemet til bransjen er at tidene har forandret seg kraftig, mens forretningsmodellen i det store og hele har forblitt den samme. Alle som har lest den glimrende norske romanen Beatles husker sikkert hvordan vennegjengen samlet gikk og kjøpte en eller annen Beatles-singles, dro hjem på gutterommet og samlet satt og hørte på den samme sangen resten av kvelden.

Når det er forholdet til musikk, da er det helt greit å betale en høy pris for en sang.

Men det fungerer ikke slik i dag. Vi blir lei hvis vi hører den samme sangen flere ganger samme dag. Vi vil variere. Vi vil utnytte det enorme tilbudet som finnes der ute – og det er rett og slett umulig til 8 kroner per sang.

Gratisforbruket er enormt
Og det interessante er selvsagt at det ikke er noen som betaler 8 kroner per sang, for alt sitt musikkforbruk. På digitalmottakeren min hjemme har jeg 4-5 TV-kanaler som bare sender musikk hele døgnet – samt 40 nisjeradiokanaler.

Skrur jeg på en hvilken som helst lokalradiostasjon i Oslo dundres de siste hitene ut i et tempo som er så høyt at det ikke er uvanlig at den samme sangen spilles samtidig på både NRJ og Radio 1.

Spotify, som er en av de største musikkrevolusjonene vi har hatt, kan jeg høre på favorittsangene mine på repeat til blodet renner ut av ørene. Og tar en seg bryet om å gå til Shoutcast.com så finner en 27.000 nisjebaserte radiokanaler som sender ut akkurat den musikken du ønsker å høre på til enhver tid.

Kannibalisering
Forbruket av musikk har kanskje gått opp de siste årene, men så har aldri trykket av gratis tilgjengelig musikk i forskjellige kanaler vært høyere heller.

Et grunnleggende prinsipp er at enhver ny distribusjonskanal vil spise andeler av en annen kanal. Musikkbransjen er nå tilgjengelig i så mange kanaler at kannibaliseringen er enorm, men dette ser ikke bransjen ut til å ville være med på.

Vi blir bombardert med gratis musikk på TV, radio, nettradio - og alt som ligger mellom - i en mengde som vi aldri har vært i nærheten av tidligere. Samtidig mener bransjen at piratkopieringen er eneste årsaken til at konsumet av musikk går opp, mens omsetningen ned.

Kanskje en heller burde endre forretningsmodellen for selve salgsdelen slik at det ikke koster 240.000 kroner å fylle opp en iPod?

(Og dette er før en i det hele tatt begynner å omtale temaer som boikottaksjoner, konkurranse fra film og spill - og ikke minst bransjens egne reklamekampanjer som forteller alle forbrukere at musikken i dag er dårligere enn den var tidligere.)

Platekompaniet er på rett spor
I så måte er lanseringstilbudene til Platekompaniets nye musikkbutikk på nett svært lovende, der nye album koster knapt 60 kroner – samtidig som de gjør det mulig for personer under 18 år å betale for musikken på en enkel måte.

Jeg tipper at om en hadde beholdt 59 kroner som en fast pris på alle album, så ville det i kombinasjon med Spotify og nettradio vært spikeren i kista for nesten alle argumentene musikkpiratene har.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere