RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

En hyllest til bussen og trikken

Sist oppdatert:
En bussjåfør, en bussjåfør - det er en som fortjener ros. I hvert fall i Oslo.

KOMMENTAR: Hvis du hadde spurt meg for en tid tilbake ville jeg ikke ha tenkt tanken på å lage en hyllest til kollektivtransporten i Oslo. Etter å ha vært daglig bruker en god stund, samt hørt hva folk fra andre byer sier er det på tide.

For det første har Oslo et utrolig godt utviklet kollektivtilbud. Selvfølgelig nok kunne det vært enda bedre. Alt kan bli bedre, men i bunn og grunn er det både godt utbygget og oversiktlig. Prøv en tur til Bergen så kan du se hvordan det kunne ha vært.

For det andre er det en forferdelig arbeidshverdag som møter personene som faktisk sitter der og skal styre skuta. Eller mer riktig sagt: bussen, trikkene og t-banene.

Hvorfor? Her er 10 grunner til at en bussjåfør eller trikkekonduktør fortjener skryt:

1. Umulige kjøreforhold
Det finnes knapt et menneske i Oslo som vil si at det er enkelt å navigere i Oslos gater. Veiarbeid og dårlige veier er det over alt.

2. Bilister
Jeg er selv bilist, og vet hvor idioter vi kan være. Hva er viktigst - din bil med 1 person (kanskje 2 hvis man er skikkelig flink), eller en buss med 100? Svaret bør være åpenbart.

3. Sure passasjerer
Svaret på spørsmålet «skulle ikke du ha vært her for fem minutter siden?» er «ja.» Tror du virkelig at folkene som styrer prøver å være for sent ute?

4. Vær og vind
Synes du det er slitsomt å måtte fjerne dugg på innsiden av ruten? Hva om du var ansvarlig for nærmere hundre mennesker, OG det var jobben din? Uansett glatt føre, regn og sidelengs storm så kjører bussene.

5. Multi-tasking
Åpne dører, styre buss, ta i mot betaling og høre på gnålet fra han som ikke har noen andre å snakke med. Det er ikke bare en ting en busssjåfør gjør.

6. Snikere
De som stjeler plassen du har betalt for er det ikke gøy å ha med å gjøre for trikkekonduktøren eller bussjåføren. Riktignok har man innleid lekepoliti for å overholde dette, men vi lar deg gå på kontoen for skryt likevel. Snikerne er ofte de som kun tar turen ett stopp, eller som lager bråk ombord. At man skal trenge sosialpsykologisk utdannelse for å være bussjåfør burde være unødvendig.

7. Dumme passasjerer
Går denne bussen til bussterminalen? Svaret står for det første hengt opp på bussholdeplassen, og for det andre er det et hint i at navnet på bussen er «Oslo bussterminal.» Og, nei, bussen stopper ikke utenfor bussholdeplassene.

8. Parkeringsfascistene
Trikkeholdeplassen er et superfint sted å stoppe, ikke sant? Det gjør det så utrolig mye enklere å komme fram. Eller hva med å parkere litt ute i veien fordi det var dårlig plass. Tror du trikken kan styre rundt? Hint: Skinnene er stort sett ganske så faste.

9. Fotgjengere
Disse selvmordsgjengerne som gjerne kaster seg ut på rødt lys rett foran trikk og buss, og forlanger å ikke bli kjørt over. Ja, du har sett dem du også.

10. Politikere
Hver gang det er valg elsker politikerne å si at man skal gjøre kollektivtransporten mye bedre. Når har en politiker hatt mot nok til å faktisk innrømme at kollektivtransporten i Oslo er god. Eller for den sakens skyld: Tatt bussen selv?

Dessuten er det billig. Et månedskort til 550 kroner er gibort-pris. Kom deg ut og kjøp deg et nå, og la bilen stå. Det er faktisk best for flest. Så kan man selvfølgelig si at det er feil at man tar mer betalt ombord enn hvis du kjøper billett på forhånd. Spesielt siden det ikke er alle steder man kan kjøpe billett. Akkurat det får være en annen sak.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere