RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Alley, Ned /NTB Scanpix

En våt og stormfull julaften i vente

Sist oppdatert:
Det nærmer seg ekstremvær i store deler av landet på lillejulaften og julaften.

(OSLO - NTB) Det blir mye regn, sterk vind og høy vannstand vil gi vanskelig kjøreforhold, særlig i Sør-Norge.

Et kraftig lavtrykk og sterk vind fra sørvest hever vannstanden betraktelig rundt om i landet. I fjellene og på kysten av Østlandet vil det kunne blåse opptil storm.

– Nedbøren vil begynne som sludd og snø natt til julaften, men innen folk våkner, vil det ha blitt til regn de fleste steder. Mildværet har kommet, og det ventes mye regn og vanskelige kjøreforhold både på fjellet og i store deler av lavlandet. På fjellovergangene vil det trolig bli uframkommelig, sier vakthavende meteorolog Per Egil Haga ved Meteorologisk institutt til NTB.

Uvær og nedbør
Meteorologisk institutt har sendt ut OBS-varsel om sterk vind i store deler av Sør-Norge og for høy vannstand i den sørligste delen av landet. Det er ventet kraftig vind også på Vestlandet og i fjellområdene i Møre og Romsdal julaften. I den nordlige delen av landet ventes sterk vind på julaften.

Vannstanden i Sør-Norge er ventet å øke mandag morgen, men vil trolig synke fra og med tirsdag.

Søndag morgen var 5.000 husstander i Sør-Norge uten strøm, opplyser kommunikasjonsdirektør Kjetil Hillestad i Norges vassdrags- og energiverk til NTB.

– En god del av dette vil det nok gå raskt å reparere, sier Hillestad, som samtidig advarer folk mot å nærme seg kraftlinjer som har falt ned.

(Artikkelen fortsetter)

Toget traff mast
Ifølge Jernbaneverket var Østfoldbanen ryddet og togtrafikken i gang igjen søndag ettermiddag, etter at uværet førte til stans i togtrafikken mellom Ski og Mysen søndag morgen.

Et tog på Østfoldbanens Østre linje kjørte på en mast som hadde blåst ned over skinnene mellom Tomter og Knapstad.

– Toget holdt trolig ikke høy fart, men greide likevel ikke å stanse, opplyser pressevakt Kjell Bakken i Jernbaneverket til NTB.

Det var 14 passasjerer om bord på toget – som var på vei fra Mysen til Skøyen, men ingen ble skadd.

(Artikkelen fortsetter)

Høy vannstand
I Sandefjord kom det natt til søndag inn store mengder vann i en restaurant i bryggeområdet, og ved femtiden lå Strandpromenaden i byen under vann.

Vannstanden var i morgentimene 90 centimeter over det normale høyvannsmerket, og det var ventet bølger på opptil ni meter i Oslofjorden og langs kysten i Vestfold.

I Tønsberg kom det meldinger om mye vann i veibanen på Ringveien, og på E18 ved Larvik blåste et tre ned over veien cirka 500 meter sør for Bommestadkrysset. Det er ventet at vannstanden vil synke fra og med mandag.

Ber folk sjekke båter
Politiet i Telemark ber beboere i Kragerø og andre steder om blant annet å sjekke eiendom, biler og båter i forbindelse med uværet.

Også Hovedredningssentralen Sør-Norge frykter for drivende fritidsbåter på grunn av uværet.

– Vi ber publikum i Sør-Norge, særlig i Oslofjord-regionen, om å forsikre seg om at båtene deres ligger godt fortøyd. Dersom båten har slitt seg og driver på sjøen, må de varsle politiet, sier redningsleder Owe Frøland til NTB.

Hovedredningssentralen påpeker at drivende båter kan utløse unødvendige redningsaksjoner, dersom det ikke var folk i båtene.

Stengte fjelloverganger
Flere fjelloverganger er stengt på grunn av uværet. Fylkesvei 50 mellom Hol og Aurland er midlertidig stengt, mens fylkesvei 53 mellom Tyin og Årdal er åpnet for trafikk igjen søndag ettermiddag. Riksvei 13 over Vikafjellet i Sogn og Fjordane er åpnet for kolonnekjøring.

I Nordland vil E6 over Saltfjellet og E10 over Bjørnfjell holde midlertidig stengt fra klokka 17 på julaften til klokka 12 første juledag. (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere