RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
En boks med Red Bull
En boks med Red Bull

Energidrikksalget til himmels

Sist oppdatert:
Unge bruker den for å holde seg våken på skolen.

(SIDE2:) Norsk folkehelseinstitutt mener det er svært uheldig, men ifølge Aftenposten kjøpte nordmenn energidrikker for 145 millioner kroner mer i fjor enn året før.

Mer fra Side2.no: Sjekk forsiden nå

Oppkvikkende
Størst blant vinnerne er Red Bull, Battery og Burns. Det er kort tid siden førstnevnte var forbudt å selge i Norge på grunn av sitt høye koffein- og taurininnhold. På to år har salget av slike lett stimulerende drikker økt med 70 prosent, skriver Aftenposten.

Kjøperne av Red Bull er menn under 30 år. Stor markedsføring, god plassering i varehandelen samt store navn som Petter Northug jr og Aksel Lund Svindal som plakatgutter for drikken er noe av årsaken. Man skal heller ikke se bort fra at det negative fokuset rundt Northugs avtale med Red Bull har hatt en positiv salgseffekt.

- Utfordrende
Den økte omsetting av vitaminvann og ulike energidrikker er utfordrende, sa Mattilsynet nylig til Side2. Tilsynet sier at det er vanskelig å holde oversikten i et marked der stadig flere drikker lanseres.

LES MER: - Kostholdet er ditt ansvar

- Vi ser at det er et økt omfang av tilsetting av koffein, vitaminer, proteiner, mineraler og lignende i mat og såkalte «kule drikker» sa seksjonsleder i Mattilsynet Atle Wold til Side2

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere