RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Thinkstock/Illustrasjon)

Er dette bildet greit?

Dette bør du tenke over før du blogger om privatlivet.

(SIDE2:) - Generelt er det å skrive en god måte å bearbeide tanker og erfaringer på. Men fordi blogging foregår i det offentlige rom må du ta andre hensyn enn om du skriver en personlig dagbok.

Det påpeker Rådgiving om Spiseforstyrrelser (ROS) .

ROS er en interesseorganisasjon for alle som har, eller har hatt en spiseforstyrrelse, og deres pårørende.

Katser ut sykelig tynne
Sist uke skrev Side2 om at Tumblr har laget nye retningslinjer for hva slags bilder og innegg som kan postes på deres bloggplattform. Retningslinjene er laget i samarbeid med blant andre «National Eating Disorders Association» og «the National Suicide Prevention Lifeline». Tumblr ønsker ikke at unge jenter som blogger om blant annet «thinspiration» skal få si og vise det de vil.

Generalsekretær i ROS, Ingjerd Skreie, sier at det ikke er negativt å blogge om privatlivet sitt, og også en eventuell spiseforstyrrelse, så lenge folk blogger om det på en bevisst måte:

- Det vil si at de bruker egenerfaringen sin på samme måte som vi gjør - altså til å hjelpe andre til å komme ut av spiseforstyrrelsen sin. Det er viktig å ikke være negativ til alle som blogger om spiseforstyrrelser, det kan også ha en positiv effekt. Vi prøver å samarbeide med de jentene vi ser har en god tilnærming til temaet.

Skal du blogge om dine erfaringer med spiseforstyrrelser og selvskading må du tenke deg om og være kritisk til hva du legger ut på nett. Dette kan være krevende om du er midt i sykdommen, mener organisasjonen.

- Dersom du ønsker å skrive dagbok på nettet mens du er syk, kan det være en god idé å ha en støttespiller til å diskutere bloggingen med. Du kan også vurdere om bloggen på dette tidspunktet kun skal være for utvalgte personer du selv ønsker å dele bloggen med.

Tar bevisste valg
Det er stadig flere unge jenter som blogger, og uansett om du er syk, eller bare blogger om livet generelt, bør du tenke over hva slags signaler du sender ut.

Annette Haga er en av Norges mest leste bloggere, og står bak «nettenestea». Hun blogger om livet trender, inspirasjon, skjønnhet og trening. Selv om hun har et sunt og naturlig forhold til kropp, er hun likevel bevisst på hva hun skriver om:

- Jeg er bevisst på at jeg har påvirkningskraft med bloggen min og at mange unge leser den. Derfor har jeg alltid dette i bakhodet, og synes det er viktig å få fram at jeg har et normalt forhold til kroppen min, trening og mat (både sunn og usunn). Jeg vil ikke være med på å bidra til noe sterkere press enn det allerede er. Selv om mange blogger om kropp og trening, og at det er ment som motivasjon, vet man aldri hvordan leserne tolker det, sier hun.

Hennes generelle råd til unge jenter som blogger er at de må tenke over hva de publiserer på nettet:

- Tenk alltid over innleggene du skriver et par ganger før du publiserer dem. Er dette noe du kunne sagt høyt foran venner, bekjente, familie og ukjente? Mitt tips er å heller være litt for lite personlig enn for mye. Det er ikke så lurt å utlevere hver minste detalj, først og fremst fordi det kan slå tilbake på deg selv.

ROS' råd for bloggere. Disse retningslinjene er spesielt rettet mot jenter som blogger om egen sykdom, eller har et usunt forhold til kropp.

1. Unngå for mange detaljer Pass på så du ikke skriver for detaljert om symptomer – det kan ha en uheldig effekt for den som leser dersom personen er på et tidlig stadium i eget sykdomsforløp. Det kan også være ubehagelig for deg selv i etterkant.

2. Husk at alle kan lese det du har skrevet. Tenk gjennom at det du skriver kan leses av alle. I tillegg kan innholdet bli lenket til eller sitert, slik at innholdet spres ut over din egen blogg.

3. Les igjennom det du har skrevet. Om du skriver noe når du er påvirket av sterke følelser – gi det litt tid før du poster innlegget, les gjennom når du føler deg roligere.

4. Sett grenser for hva du deler med andre. Tenk gjennom hva som er personlig og hva som er privat. Hva er det du ønsker å dele med alle og hva er det som er ditt eget, og hva er kun reservert til noen få, nære personer.

5. Tenk deg om hvorfor du blogger. Reflekter rundt hvorfor du skriver hva – er det deg og dine tanker eller er det spiseforstyrrelsens tanker som havner på skjermen nå? Husk at det er lett å identifisere seg med spiseforstyrrelsen, men du er ingen lidelse. Forsøk å skille mellom deg selv og det destruktive tankemønsteret.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere