RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Colourbox)

Er dette sunnere enn vanlig sukker?

Sist oppdatert:
Er agavesirup eller brunt sukker et bedre alternativ eller er det kun en myte?

(SIDE2): Sukrose, det som vi kjenner som «hvitt sukker», inneholder 400 kilokalorier per 100 gram og ingen andre næringsstoffer. Derfor blir sukker ofte kalt for «tomme kalorier» og Helsedirektoratet anbefaler at inntaket av tilsatt sukker begrenses til mindre enn 10 prosent av det totale energiinntaket. Det er mange myter om sukker og ulike sukkerarter, men hva er det som egentlig stemmer? Side2 har sett nærmere på fem sukkermyter.

Agavesirup inneholder færre kalorier enn vanlig sukker

Nei, det er ikke så store forskjeller i kaloriinnholdet på agavesirup og sukker. 1 spiseskje agavesirup inneholder 62 kilokalorier og 1 spiseskje sukker inneholder 60 kilokalorier. Agavesirup inneholder små mengder noen flere gunstige næringsstoffer sammenlignet med vanlig sukker, men helsemessig vil ikke dette har noen stor påvirkning fordi man spiser relativt små mengder av sukker eller agavesirup. Siden agavesirup inneholder en høy andel av fruktose, har den en lav glykemisk indeks som har liten virkning på blodsukkeret. Dette kan være gunstig for diabetikere og alle andre som er opptatt av å holde blodsukkeret så stabilt som mulig, men flere forskere påpeker at et høyt inntak av sukker, og da spesielt fruktose, kan blant annet øke nivået av triglyserider og gi økt fettlagring.

Brunt sukker er sunnere enn vanlig sukker

Brunt sukker inneholder like mange kalorier og karbohydrater som hvitt sukker. Men brunt sukker inneholder noe mer av enkelte mineraler, hovedsaklig kalsium og kalium, sammenlignet med vanlig sukker.

Likevel så vil inntaket av disse mineralene fra brunt sukker ikke utgjøre noen merkbar forskjell fordi man spiser relativt små mengder av sukker. Med tanke på næringsinnhold er det derfor ikke noen forskjell om man spiser det ene eller det andre.

Sukker i kostholdet kan gi deg diabetes type 2

Diabetes type 2 er en sykdom som skyldes en kombinasjon av arv og feil livsstil. Mennesker som ikke er regelmessig fysisk aktive og som blir overvektige er i den største risikogruppen for å utvikle sykdommen.

For de aller fleste er det ikke farlig å spise noen sukkerrike produkter en gang i blant. Men sukkerrike måltider gir høy utskillelse av insulin og hvis dette pågår over lengre tid kan dette føre til at insulinet ikke virker som det skal og cellene klarer ikke å ta opp sukkeret. Istedet får man et høyt sukkerinnhold i blodet og cellene får ikke den energien de trenger. Ved et lavt sukkerinntak og et kosthold som bidrar til stabilt blodsukker, vil kroppen klare å opprettholde en normal insulinutskillelse som hjelper cellene i kroppen med å ta opp og å bruke energien vi trenger.

Frukt inneholder sukker og derfor bør jeg holde meg unna

Ja, frukt har et naturlig innhold av fruktsukker, men fruktene inneholder så mye mer enn bare fruktose. Når du spiser frukt får du også i deg viktige vitaminer og mineraler i tillegg til fiber som er gunstig for fordøyelsen.

Honning er sunnere enn sukker

Å bytte ut noe av sukkerinntaket med honning kan være smart da denne matvaren har flere positive sider sammenlignet med det hvite sukkeret. Honning har 317 kilokalorier per 100 gram, mens sukker inneholder 400 kilokalorier per 100 gram. I tillegg finner man flere gode næringsstoffer i honning som man ikke finner i sukker. Velger du honning får du blant annet i deg B-vitaminer, magnesium og antioksidanter.

Honning er også søtere enn sukker, noe som betyr at man en mindre mengde honning for å oppnå samme søtsmak enn om man bruker vanlig sukker.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere