RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Crestock.com)

Er du en stresset person?

Sist oppdatert:
Du trenger ikke være utbrent for å være stresset. Bare les her.

(SIDE2:) Stress er rett og slett belastning. Men årsaken til stress er som regel mer enn en faktor.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Hendelser som fører til stress kan ha skjedd flere år tidligere en man blir syk. De kan være forårsaket av alvorlig sykdom eller følgene av dem, et for tett arbeidspress eller andre faktorer.

Felles for de fleste er at det vi ofte forbinder med stress er at vi ikke klarer jobben.

- Derfor oppfatter mange dessverre også jobbytte som universalløsningen på stress, skriver psykolog Birgitte Hultberg i boken «Aldri mer stress».

Boken av den danske psykologen kom ut i 2008, men er tilgjengelig på norsk nå. Det er en brukerhåndbok i hvordan en person skal takle stress.

1. Stå på!

Klassisk for stressrammede er at der andre vil redusere arbeidsbelastningen, vil stressede personer ofte fortsette i livet i samme fart og gjennomføre like mange oppgaver som før. Hvis de bare kan klare seg gjennom de daglige oppgavene, så blir alt så mye bedre, mener de. Det skyldes at selvfølelsen er nært forbundet med prestasjonene deres.

2. Personlighetstrekk

Ingen mennesker er helt like, men mennesker som lett rammes av stress har enkelte personlighetstrekk som kanskje er sterkere hos dem enn andre. Dette er trekk de fleste kan kjenne seg igjen i.

Plikt- og ansvarsfølelse, grundighet, arbeidsom og perfeksjonist er noen av trekkene som går igjen, men det viktigste er at stressrammede ofte er mennesker som alltid er på stand-by.

3. Prestasjonskurven faller

Stress er sjelden akutt. Det bygger seg opp over tid. Når du har ytt 100 prosent og gjerne langt mer enn det over tid, vil du etter hvert oppleve at prestasjonsevnen faller.

4. Akutte stresstegn
Akutte stresstegn er at du mister overblikket, du husker dårligere og klarer ikke konsentrere deg. Du er ofte frustrert og du er oppfarende. Når du opplever at du mister kontrollen, har du gått over stressterskelen din. Reaksjonen din er ofte å få en trang til å skaffe seg full oversikt.

5. Økt lyd- og lysfølsomhet

6. Et sterkt ønske om å være alene,

7. Ekstrem tretthet, gjerne kombinert med en håpløshetsfølelse

8. Smerter som ikke skyldes sykdom

9. Hodepine, svimmel, magesmerter, hjertebank

10. Søvnproblemer

Det finnes flere nivåer av stress, skriver Birigtte Hukkelberg. Du kan ha alt fra forhøyet stressnivå til utbrenthet. Er du det siste, er du antakelig sykmeldt. Er du det første, er det på tide å tenke en timeout eller en tid med en delvis sykemelding.

Boken «Aldri mer stress» som nylig kom ut på Commentum Forlag.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere