RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Andreas Gradin (Crestock)

Er knekkebrød sunt?

Sist oppdatert:
Du rekker å gå ned en buksestørrelse før strandsesongen, mener ernæringsekspert.

(SIDE2:) Fredag stilte konsept- og kommunikasjonssjef Jeanette Roede i Grete Roede på nettreff hos Side2.

- Er det usunt å spise knekkebrød til frokost? lurte en leser under nettreffet.

«Hei, Grove/fiberrike knekkebrød er ypperlig å spise til frokost. Det er sunt og gir god metthet som varer. Ha på variert pålegg og ikke glem grønnsakene på toppen:-) Gjør det både mer smakfullt, saftigere og sunnere. Hilsen Jeanette»

Les alle spørsmålene og svarene nederst på siden!

Slank til sommeren
Jeanette Roede stilte på nettreff fordi det nærmer seg sommeren, og mange ønsker å gå ned i vekt før strandsesongen.

- Du kan få gjort mye før sommeren. Går du ned en kilo i uken, klarer du ca. 5 kilo før begynnelsen av juli. Inntil en kilo i uken er greit, men ikke mer enn det, sier Roede.

Hun understreker at det ikke er lurt å gå ned noe fortere enn det og bråslanke deg med lynkurer, pulver eller ved å kutte måltider, - da gjør du deg selv bare en bjørnetjeneste.

- Da går man som regel fort opp igjen. Legg opp til en sunn vektnedgang som varer, så slipper du å ta samme økta neste vår.

Vær i aktivitet
Roede mener at det ikke kun er et sunt og variert kostholdsom gjelder hvis du har mål om å endre livsstil, og gå ned i vekt før sommeren.

- Sommerkroppen får du også av å bevege deg mye og trene – både styrketrening og kondisjon. Det tar ikke lang tid før du retter deg opp i kroppen og utstråler mer energi – og det gjør at du faktisk ser sprekere, fastere og mer opplagt ut. Det er likeså viktig som en kilo fra eller til. Trener du, og bruker kroppen er det også lettere å takke nei til for mange utskeielser og du tåler litt mer mat før det vises på vekten. Legger du inn et ekstra gir på treningen nå, så kan du oppnå veldig synlige og merkbare resultater før sommeren.

GODE TIPS FØR SOMMEREN, ifølge Jeanette Roede:

1) MÅL: Sett deg et mål som du kan nå, eventuelt flere små – ikke bare vekten du vil nå, men også andre motiverende mål, som å gå/jogge en tur raskere, ta inn beltet ett hakk, komme inn i et kjært men for lite plagg etc..

2) SPIS OFTE: Spis 4-6 måltider hver dag. Å kutte ut måltider er ikke veien til målet. Spiser du regelmessig holder du deg god og mett, og forbrenningen oppe. I tillegg blir ikke søtsuget og trangen til småspising så stor.

3) PLANLEGG DAGEN: Når du skal raskt ned i vekt er det ekstra viktig å være nøye med detaljene.

4) GÅR TUR minst fire ganger i uken. Det er godt for både kropp og sjel. Noen ganger kan den bli kort, andre ganger tar du det igjen ved å gjøre turen lengre.

5) TREN STYRKE: Legg inn noen gode treningsøkter. Da forbrenner du mer og legger til rette for en sunn livsstil. Husk at styrketrening hjelper deg å opprettholde muskelmassen mens du går ned i vekt, og gjør det enklere å holde det gode resultatet.

6) KJØP RIKTIG MAT: Lag en innkjøpsplan. Kjøp inn riktig mat for flere dager om gangen. Finn ut hva du kan tillate deg.

7) LÆR AV FEIL: Skriv gjerne ned hvorfor du har mislyktes før. Skriv ned hvordan du kan unngå å gjøre de samme feilene.

8) RASK MAT! Lag store porsjoner av noen gode gryteretter. Del opp i riktig mengde til deg selv (og familien) og legg i fryseren. Dermed har du riktig og lettvint mat når du har det ekstra travelt.

9) SOV DEG SUNN: Sørg for nok søvn – det gir deg mer overskudd, og gjør at du føler mindre stress.

10) DRIKK MER VANN: Drikk rikelig med vann! Ha gjerne en mugge stående klar i kjøleskapet, gjerne med appelsin- eller sitronskiver i så det blir ekstra fristende.

Fredag stilte Jeanette Roede på nettreff hos Side2. Les spørsmålene og svarene nedenfor.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere