RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Er mobilsvar klar for døden?

Sist oppdatert:
Bør det bli slutt på bruken av mobilsvar?

Hvor mange ganger har følgende situasjon dukket opp for deg: Du har et ubesvart anrop, og du har fått en SMS fra mobilsvar om at noen har lagt igjen en melding.

Mobilsvar er slitsomt
Men fremfor å ringe opp til mobilsvar for å høre på meldingen, så ringer du rett tilbake til den som har ringt, og begynner samtalen med: «Jeg ser du har lagt igjen en melding, men har ikke hørt på den enda. Var det noe viktig?»

Undertegnede tilhører gruppen som er svært lite aktive på mobilsvarbruk. Etter at jeg byttet abonnement for noen år siden har jeg enda ikke tatt meg bryet med å endre standardmeldingen når noen ringer, og jeg hører sjelden på meldingene før jeg ringer tilbake.

Mobilsvar er dødt. Vær så snill, fortell alle at de må slutte å bruke det.

Og ikke minst hater jeg når folk ringer med skjult nummer, eller gjennom en telefonsentral, som gjør at jeg ikke kan ringe direkte tilbake. I stedet må jeg huske det nummeret som folk legger igjen helt på slutten av meldingen, der de ramser opp tall i en fart som kan gjøre noen og enhver forvirret. Jeg husker aldri nummeret, og håper de ringer tilbake.

Hva mener du? Er mobilsvar en god ting? Ta diskusjonen i bunn av artikkelen!

- Mobilsvar er dødt
Det anerkjente teknologinettstedet TechCrunch har nå kastet ut en brannfakkel i denne debatten. De starter en artikkel på følgende måte: «Mobilsvar er dødt. Vær så snill, fortell alle at de må slutte å bruke det.»

For å gjøre en lang historie kort konkluderer de med at mobilsvar er en ineffektiv måte å kommunisere på.

- Stadig flere unngår mobilsvar. Det tar mye lenger tid å høre på en melding enn å lese den. Og mobilsvar er normalt sett utenfor vår normale arbeidsflyt, noe som gjør det vanskelig å videresende eller svare på en enkel måte, skriver TechCrunch.

Tror på andre alternativer
De mener det er langt mer fornuftig å sende en SMS, e-post – eller rett og slett håpe at noen ringer tilbake.

I den grad de har tro på at mobilsvar kommer til å fortsette, så viser de til en del mindre selskaper som forsøker å gjøre om mobilsvarmeldinger til tekst som kan sendes til brukeren, og for eksempel iPhones visuelle mobilsvar-løsning.

Minimal nedgang i Norge
Nettavisen tok kontakt med Telenor for å høre hvordan utviklingen var på bruken i Norge.

- Det er overhode ikke noen spesielt negativ utvikling på mobilsvar. Det er jo ikke akkuratt en tjeneste vi markedsfører tungt, den «er jo bare der». Likevel holder bruken seg helt stabil. Det er muligens en tiendels prosent nedgang fra i fjor, forteller informasjonssjef Atle Lessum i Telenor.

Bør vi slutte å bruke mobilsvar?
Artikkelen har ført til en storm av tilbakemeldinger, hvor brorparten mener at mobilsvar/personsøk/voicemail er en uting.

Hva mener du? Bør vi la mobilsvar dø en stille død, eller er det fortsatt en usedvanlig nyttig tjeneste for å legge igjen korte meldinger? Ta diskusjonen under!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere