RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Guro Holmene (Mediehuset Nettavisen)

Er probiotika sunt?

De fins blant annet i yoghurt og sies å være særlig bra for magen. Men stemmer det?

(SIDE2): Vitenskapelige studier tyder på at tilskudd av snille tarmbakterier, såkalte probiotika, kan være til hjelp mot irritabel tarm.

Probiotika finnes i gjærede meieriprodukter som surmelk, yoghurt og Biola eller som egne produkter til salgs i apoteket. Studier som har vært utført på probiotika har dessverre vært av variabel kvalitet, skriver Helsenett.no på sine sider.

En av fire fikk lindret plagene
Forskere har nylig gjennomgått medisinske forskningsdatabaser og funnet til sammen 19 studier der man har benyttet gode vitenskapelige metoder. Trenden i disse studiene var klar. En av fire deltakere med irritabel tarmsyndrom syntes at bruk av probiotika lindret plagene. Hvilket probiotika som er mest effektivt ga studiene ikke et klart svar på, skriver spesialist i allmennmedisin Christian Anker.

Noen mener probiotika hjelper for mer enn bare mage og tarm og at de har immunfremmende egenskaper.

Ifølge Shape.com kan probiotika hjelpe til med å drepe skadelige bakterier som salmonella og E.coli.

Men Helsdirektoratet og Vitenskapskomiteen for mattrygghet (VKM) fraråder bruk av probiotika til alvorlig syke mennesker. Grunnen er at probiotika kan gi negative helseeffekter. Selv om det er rapportert enkelte positive helseeffekter for noen pasientgrupper, er de negative helseeffektene ved tilførsel av probiotika nå godt dokumentert. Probiotika bør derfor ikke gis til kritisk syke pasienter.

Dette bør du vite om PROBIOTIKA

Bakterier som kan ha positiv effekt på helsen ved å gjenopprette bakteriefloraen i kroppen kalles gjerne probiotika.

Probiotika blir ofte anbefalt til personer som ønsker å beskytte tarmen ved reiser til Syden eller for å motvirke diaré eller soppinfeksjon i underlivet etter en kur med antibiotika.

De fleste matvarer med probiotika må holdes nedkjølt slik at du tar vare på de gode bakteriene.

Du trenger Prebiotika for å utnytte probiotika
Probiotiske bakterier trenger gode vilkår for å vokse og formere seg. Prebiotika gir næring til disse «snille» bakteriene og fremmer derfor veksten av disse. Eksempler på prebiotika er fructo-oligosakkarider (FOS) og inulin som er visse typer karbohydrater. Disse går ufordøyd gjennom fordøyelsessystemet helt til de kommer til tykktarmen der de probiotiske bakteriene kan nyttegjøre seg av dem, skriver lommelegen.no. Du kan få i seg prebiotika gjennom via blant annet bananer, havre, jordskokk, skorsonnerrot, løk, purre, asparges og sikorisalat.

Uansett om du bruker eller ikke bruker probiotikatilskudd eller matvarer som er tilsatt probiotika, er det en fordel å få i seg prebiotika. Dette er fordi alle har noen av disse tarmbakterier som en naturlig del av tarmfloraen. Ved å for eksempel spiser havregrøt, jordskokksuppe (som for øvrig smaker nydelig!) eller asparges regelmessig, hjelper du kroppen din til å styrke immunforsvaret i tarmen.

Daglig inntak
Det viktigste er at probiotika må tas daglig for effekt. Probiotika i form av mat, har dokumentert effekt, skriver klinisk ernæringsfysiolog Åse Andresen på Lommelegen.no .

(Kilder: SHDIR, Lommelegen, Helsenett, Shape.com)

.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere