RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Guro Holmene (Mediehuset Nettavisen)

Er yoghurt sunt?

Sist oppdatert:
Hvis du velger riktig...

(SIDE2:) For mange er yoghurt en naturlig del av kostholdet – enten som frokost, kveldsmat eller et kjapt mellommåltid.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Melkeproduktet finnes i en rekke smaker, merker og varianter - men hva er viktigst å se etter når du kjøper yoghurt?

- Kjøper du yoghurt i butikken bør du alltid se på sukkerinnholdet på pakken. Mange yoghurter som er med frukt, og for eksempel müsli inneholder mye sukker. Jeg anbefaler alltid å se på innholdet. Det som det er mest av står først, sier ernæringsterapeut Linda Larsen ved Midelfart Sonesson og «Lene og Lindas Helseblogg».

Sukker er verstingen
Larsen understreker at det generelt er sukkeret som ødelegger yoghurten.

- Sukker gir enorme blodsukkersvingninger. Det kan gi mye energi et øyeblikk, så går du rett ned i kjelleren etterpå. Kroppen nyttegjør seg ikke av vanlig hvitt sukker, vi trenger det ikke. Blodsukkersvingninger gjør også at folk legger på seg.

Larsen mener at det søte vi legger til oss i kostholdet, eller ikke, er avhengighetsskapende. Kroppen klarer derfor fint å venne seg av med sukker.

- Venner du deg til og ikke spise så mye søtt, så vil du heller ikke savne det.

Naturlig er best
Ernærinsgsterapeuten mener det viktigste du skal se etter når du kjøper yoghurt, er at den er så ren som mulig, med minst mulig tilsetningsstoffer. Gode eksempler er Biola naturell, eller Tine naturell.

- Ønsker du mer smak på yoghurten, så går det an å tilsette frosne bær eller tørket frukt. Det gjør også yoghurten sunnere – sammenlignet med om du kjøper yoghurt som har sukker eller kunstig tilsetningsstoffer. Kunstig sukker lurer kroppen til å tro at den får i seg sukker, og det kan øke appetitten.

Larsen sier også at det er lurt å se etter yoghurt som inneholder melkesyrebakterier, som for eksempel Biola.

- Det er viktig at alle får i seg melkesyrebakterier, fordi det sørger for å beholde en sunn tarmflora. Opprettholdes en sunn tarmflora fører det til at du tar opp næringen i maten.

Så til slutt: Er yoghurt sunt?

- Hvis man spiser det så rent som mulig, uten tilsetning – men tilsetter bær og nøtter selv, passer det fint som for eksempel et mellommåltid, sier Larsen.

-----------------------------------
LES OGSÅ:
Er brød sunt?
Er knekkebrød sunt?
-----------------------------------

(Artikkelen fortsetter nedenfor bildet)

Se forskjellen!

Her er eksempler på innholdet i et knippe yoghurter som selges i de fleste butikker:

Næringsinnhold per 100g vare gir ca.:

BIOLA, yoghurt mild naturell:
Energi: 288 kJ (68 kcal)
Protein: 4,6 g
Karbohydrat: 8,2 g
-hvorav: sukkerarter 8,2 g
Fett: 1,9g
- hvorav: mettede fettsyrer: 1,2 g
Kalsium: 150mg

TINE, naturell original:
Energi: 310 kJ (74 kcal)
Protein: 4,1g
Karbohydrat: 5,6g
Fett: 4,0g
Kalsium: 140 mg

Q Skyr:
Energi: 269 kJ (63 kcal)
Protein: 11,2 g
Karbohydrat: 4,2g
- hvorav sukkerarter 3,8 g
Fett: 0,2g
- hvorav mettede fettsyrer: 0,1g
Kalsium: 97 mg

YOPLAIT, fruktyoghurt:
Energi: 208 kJ (49 kcal)
Protein: 4,2g
Karbohydrat: 7,9 g
Fett:0,1 g
Kalsium: 125 mg

TINE yoghurt Alltid, melon&pasjonsfrukt:
Energi: 405 kJ (96 kcal)
Protein: 3,6 g
Karbohydrat: 13 g
- hvorav sukkerarter 13g
Fett:3,4g
- hvorav mettede fettsyrer 2,1g
Kalsium: 120 mg

GO`MORGEN, skogsbæryoghurt & müsli:
Energi: 572 kJ (136 kcal)
Protein: 4,4 g
Karbohydrat: 22g
Fett: 3,3g

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere