RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Erstatter gamle Fredriksen-skip

Olje- og gasskonsernet BG bygger nå nye LNG-skip til erstatning for de gamle traverne de i dag leier fra skipsreder John Fredriksens Golar LNG.
Sist oppdatert:
Det er klart etter at BG Group i dag melder at de har inngått en kontrakt med det sørkoreanske Samsung-verftet om bygging av to nye LNG-skip for levering i 2010.

I pressmeldingen skriver BG at de to nye skipene vil erstatte noen av deres innleide skip for frakt av flytende naturgass LNG. BG har i dag de fire eldste skipene i Golar LNGs flåte på lange kontrakter som løper ut i perioden 2008 til 2011 så sant BG ikke skulle ønske å benytte opsjonen de har på forlengelse.

De to nye LNG-skipene som nå er bestilt vil bli på 170.000 kubikkmeter hver og skal utstyres med membrantanker.

- Dagens avtale demonstrerer vårt mål om å bygge og drive LNG-skip av høyeste standard, sier adm. direktør Martin Houston for BGs globale LNG-operasjon i en kommentar.

Ordren kommer i tillegg til BGs tidligere bestilling av fire LNG-skip ved samme verftsgruppe for levering i 2007 og tidlig 2008.

Golar-skipene som går på kontrakt til BG pr. i dag er Golar Freeze bygget i 1977 på 126.000 kubikkmeter, kontrakten utløper tidlig i 2008, Khannur bygget i 1977 på 125.000 kubikkmeter med kontrakt til midten av 2009, Gimi bygget i 1976 på 125.000 kubikkmeter med kontrakt til slutten av 2010 og Hilli bygget i 1975 med kontrakt til begynnelsen av 2011.

BG Group har opsjoner på forlenge kontraktene for de tre siste skipene med to perioder av fem år. Golar LNG har også et femte skip, Methane Princess bygget i 2003 på 138.000 kubikkmeter, på fast kontrakt til BG Group frem til 2024.

BG Group vil overfor NA24 iMarkedet ikke gi ytterligere kommentarer utover det som står i deres pressemelding.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere