RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Etterlengtet stasjonsvogn

Sist oppdatert:
Det har lenge vært god plass til en stasjonsvogn i Saabs mellomklasse, og markedssuget vil antakelig sørge for gode salgstal
Og det er ikke bare det at Saab har latt oss vente lenge som gjør det spesielt med denne stasjonsvognen, den treffer også godt tidsånden med sportslige stasjonsvogner. Saab har klart å lage en stasjonsvogn som ikke nødvendigvis føles som en.

Kjører som sedanen

Kun 40 kilo har stasjonsvognen lagt på seg i forhold til sedanversjonen, og lengden er i praksis den samme som på sedanen. Bak rattet skal det godt gjøres å kjenne stor forskjell, og det gir klare plusspoeng siden sedanen er blant de mer kjøreglade mellomklassebilene.

Blant de forhjulsdrevne bilene stiller Saab 9-3 SportCombi med klart sportslige ambisjoner, og bilen frir klart til de som finner glede i kjappe og krappe svinger. Og Saab får til dette uten å ofre komforten.

Ny sjefsmotor

Til nå har det vært en 2-liters turbomotor med 210 hestekrefter som har tronet på toppen av motorutvalget på 9-3. I forbindelse med 9-3 SportCombi dukker det opp en ny sjef, en 2,8-liters V6 med turbo og 250 hestekrefter. Med denne under panseret går 80-120 km/t i femtegir på halve tiden i forhold til den billigste versjonen med en 1,8-liter på 122 hestekrefter.

Dreiemomentet er nesten i dieselklassen, hele 350 Nm er tilgjengelig fra 2.000 til 4.500 o/min. Det er turboen som sørger for 100 Nm og rundt 70 hestekrefter mer enn i konkurrentenes V6-motorer med tilsvarende slagvolum. Det er en spesiell løsning med turbo på V6-motorer. Denne motoren blir også tilgjengelig i SportSedan og Cabriolet fra september.

Låter

Spesielt i 9-3 Cabriolet Aero er det lite motorlyd, men i nye 9-3 SportCombi Aero er det jobbet med lyddesign slik at aggressiv kjørestil belønnes med både motor- og eksoslyd. Og også her kombineres det sportslige med det komfortable, under vanlig kjøring er det stille og fredlig om bord i bilen.

Den sekstrinnede automatgirkassen er det tydeligste eksempelet på at sportsligheten har lidd under ett kompromiss, girkassen somler litt med girskiftene. Med automatgir bruker 9-3 SportCombi 8,3 sekunder fra 0-100 km/t, med manuell sekstrinnskasse er same øvelsen unnagjort på 6,9 sekunder.

Stasjonsvogn, ikke kombi

Selv om Saab har noen morsomme og sære stasjonsvogner på samvittigheten er det biler som kombi-kupèer som 99 Turbo Saab trekker frem når de historiske trådene skal nøstes. Vi er ikke enig, 9-3 SportCombi er først og fremst en stasjonsvogn, og har lite med kombi-kupèer å gjøre.

9-3 SportCombi vil etter hvert ha samme motorprogram som 9-3 SportSedan, og billigste variant vil være en 1,8-liter med 122 hestekrefter som starter på 315.000 kroner.

Les mer om denne saken og se tester her:

Saab 9-3: Etterlengtet stasjonsvogn

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere