RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Etterlyser regelverk for SMS-reklame

Sist oppdatert:
Antall klager på SMS vokser og mange av klagene dreier seg om ulovlig reklame. Forbrukerrådet og Forbrukerombudet tror slik reklame kommer til å øke fremover.

Stadig flere klager til Forbrukerrådet på uønskede SMS-tjenester. Ifølge Aftenposten vokste klagebunken fra 30 slike klager i august i fjor, til 80 i år. Stadig flere av klagene dreier seg om ulovlig masseutsendelse av tekstmeldinger, som i realiteten er reklame for SMS-tjenester og Forbrukerrådet beskriver bransjen som helt texas og etterlyser eget regelverk. I dag finnes det ingen krav til informasjon om pris, kvalitet og reelle klagemuligheter.

Slike masseutsendelser er ulovlig etter markedsloven, fordi mottagerne ikke har bedt om dem. Juridisk rådgiver Pål Bjønnes i Forbrukerrådet er bekymret for at dette skal bli en vanlig måte å reklamere for SMS-tjenester på.

Overfor Aftenposten påpeker han at det er en billig måte å reklamere på. Meldingene sendes ofte fra utlandet, noe som gjør det vanskelig å stoppe dem som står bak.

- Enkelte operatører, eller innholdsleverandører, som er en mer dekkende betegnelse, tjener grovt på SMS-tjenester. Samtidig blir stadig flere kunder ruinert. I tillegg er det selvfølgelig bekymringsfullt at mange av tjenestene er rettet mot barn og unge, sier Bjønnes.

Også Forbrukerombudets Frode Elton Haug tror masseutsendelse av reklame for SMS-tjenester kommer til å øke.

Informasjonsdirektør Sigurd Sandvin i Telenor Mobil understreker på sin side at teleoperatørene ikke er ansvarlig for innholdet og metodene. Han mener masseutsendelser av tekstmeldinger er noe forbrukermyndighetene bør følge nøye fremover.

- Vi gir dem adgang til nettet vårt. Hva de leverer og hvordan, må de svare for selv, sier Sandvin.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere