RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

F-16 kan være for slitt for reparasjon

Sist oppdatert:
Bodø (NTB): F-16-flyet som fikk skader på nesehjulet under en landingsøvelse i Bodø, kan være så gammelt at det ikke er bryet verdt å reparere det.

Jagerflyet fikk betydelige skader da et ledd på nesehjulet knakk under landingen torsdag. Nå må Forsvaret vurdere om flyskroget er i god nok form til at kostnadene ved en reparasjon lar seg rettferdiggjøre.

- Vi må se på hvor mye som kreves for å få flyet på vingene igjen. Det er en helhetsvurdering som er avhengig av hvor mange flytimer skroget har hatt, forklarer oberstløytnant Ivar Moen, informasjonsoffiser ved Forsvarets operative hovedkvarter, til NTB.

Ifølge ham må kostnadene ved å reparere flyet veies både mot antall timer flyet har vært i lufta, og hvor lenge det er igjen til flyet blir utfaset. Norge skal om få år begynne å erstatte dagens F-16-fly med nye jagerfly av typen F-35.

Forsvaret har mottatt en foreløpig rapport om torsdagens hendelse i Bodø og vil i løpet av neste uke avgjøre hvordan ulykken skal følges opp videre.

Norge fikk levert i alt 74 F-16-fly på 1980-tallet, og de fleste flyene har i dag vært i bruk i mer enn 30 år. Siden innføringen har i alt 17 av flyene gått tapt, det siste i 2001. (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere