RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Få filmer levnes en sjanse

Sist oppdatert:
To bilreklamer og en Hollywood-regissør er blant favorittene til gulløver og Grand Prix i reklamefilmklassen her i Cannes, ellers er det mange dårlige filmer.

Rundt 5000 reklamefilmer fra et uttall håpefulle byråer er sendt inn til Cannes Lions reklamefilmkåring i år og ifølge det amerikanske reklametidsskriftet Advertising Ages reklamefilmanmelder, Bob Garfield, gjorde den kinesiske delegasjonen rett i å bli hjemme på grunn av SARS-trusselen. For her skal det være mye dritt.

Men noen filmsnutter har allikevel en sjanse til å toppe årets kåring og flere av dem har du kanskje sett, de har nemlig rukket å bli Internett-favoritter allerede.

Hollywood

AdAge-Garfield trekker frem en reklamefilm laget av det hotte London-byrået Wieden & Kennedy for Honda. Filmen, som heter "Cog", er en kjedereaksjon av ulike bildeler som til slutt setter i gang en Honda. Snurrig. Sammen med San Fransisco-byrået Goodby Silverstein & Partners "Sheet Metal" for bilmerket Saturn er det en av de filmene som levnes størst sjanse.

En annen reklamefilm som har blitt trukket frem som en av vinnerfavorittene er den Spike Jonze-regiserte reklamefilmen for IKEA. Spike Jonze er mannen bak den ikke ukjente Hollywood-suksessen "Being John Malkowich" og musikkvideoer for kjente band som Beastie Boys og Weezer. Bak denne reklamefilmen er det Miami-byrået Crispin Porter & Bogusky som står og flere norske reklamefolk har hatt denne filmen som sin personlige favoritt.

Nakenløping

To andre filmer som har sirkulert på mail rundt om på nettet det siste året er spottene "Streaker" for Nike og "Terry Tate, Office Linebacker" for Reebook. Du har sikkert sett den nakne mannen som løper fra politiet på en fotballkamp, fordi han har Nike-sko eller filmen med den brutale amerikanske fotballspilleren som takler alle som ikke jobber skikkelig på kontoret. Begge er morsomme filmer, men den før nevnte Bob Garfield mener de ikke står seg mye mot de tre tidligere nevnte filmene.

Ellers trekkes reklamefilmer for Safex kondomer fra byrået Faulds i London, Sinaf livsforsikring fra Comunicacao i Sao Paulo og Bridgestone fra BBDO Bangkok frem som noen av de få som har vinnersjanser her nede.

Det anerkjente tidsskriftet Creativity drar også frem Wieden & Kennedys reklamefilm for Honda som en av vinnerfavorittenne. Fox Sports, som vant i Cannes for to år siden blir trukket frem som en annen favoritt. Det samme gjør Crispin Porter & Boguskys spot for Mini.

Og hva da med norske filmer?

Propaganda snakket med de kreative lederne i noen av de største byråene før avreise og kun en av de favorittene som de plukket ut fra sitt byrå er med videre på shortlist; nemlig JBR McCanns reklamefilm "Hitler" for Involveyourself.

Av 72 påmeldte norske arbeider er det kun åtte som har gått videre til finalerundene, men skal vi tro bransjeveteran Birger Libell skal ikke norske reklamefolk være misfornøyd med det.

- Jeg synes det er fint at vi fortsatt klarer å være i toppen, uttalte han til Propaganda etter at shortlist-plasseringene var bekjentgjort.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere