RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Få ledige tankskip

Sist oppdatert:
Tankmarkedet i Midtøsten venter nå på andre runde med laster for desember, noe som har gitt en utflatning i ratene. Samtidig antallet tilgjengelige skip på et bunnivå
Ifølge skipsmeglerhuset Fearnleys er det nå kun 19 VLCC'er ventet ledige i den Arabiske Gulf de neste 30 dagene. Det er det laveste antallet hittil i år, og ned 16 enheter fra forrige uke etter store aktivitet.

Totalt ble det gjort 59 slutninger den siste uken på stadig nye rekordrater. De har imidlertid kommet litt ned igjen de siste dagene, og det sluttes nå VLCC'er fra Gulfen til Japan på worldscale 315, ned fra 337,5 for en uke siden.

Vestover er raten nesten uendret på ws 227,5, mot 230 for en uke siden.

- De fleste slutninger for første halvdel desember i Gulfen ser å ut til å være dekket og markedsaktørene venter på forespørslene for andre halvdel av desember skal komme, slår Fearnleys fast i sin ukentlige rapport.

Suezmax-ratene fortsatte sin himmelferd den siste uken, og ratene fra Vest-Afrika til USA har nå nådd ws 400, eller 138.000 dollar dagen.

Fakta:


Frontline/Ship Finance eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip.

Nordic American Tanker Shipping eier tre suezmax'er som frem til oktober 2004 går på kontrakter til Shell med en garantert minimumsrate på 22.000 dollar dagen.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere