RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
MUSKELMANN: Det er ikke bare jentene som gruer seg til bikinisesongen. Slik får du maks ut av musklene dine på bare en uke.
MUSKELMANN: Det er ikke bare jentene som gruer seg til bikinisesongen. Slik får du maks ut av musklene dine på bare en uke. (Shutterstock)

Få maks ut av musklene

Sist oppdatert:
Slik går du fra slapp til definert på bare syv dager.

(LXUS.no) For å få en lekker kropp på en sunn måte, er selvsagt jevnlig trening og sunt kosthold oppskriften. Men av og til dukker spesielle anledninger som bryllup og sydenferier opp, og det er ikke bare jenter som ønsker å finne den berømte bikiniformen. Også vi gutta ønsker å vise oss fra vår beste side!

Våren er høysesong for slike begivenheter, og når klærne kommer av, kommer gjerne mange blekfete vinterkropper til syne. Og selv om man ikke kan utrette mirakler på bare én uke, er det greit å vite hvordan man gjør det beste ut av det man har.

LES OGSÅ:
Slik forteller du dama at hun er blitt tykk
Nå må du trene rumpa
Ny arena for velvære

AskMen.com har derfor laget en treningsplan som gir deg maksimalt definerte muskler og en slankere look på en uke. Følg disse trinnene, og fremstå som mer veltrent i rekordfart:

Syv dager igjen

Forbered deg på en hard treningsuke ved å hamstre karbohydrater. AskMen.com anbefaler at du spiser syv gram karbohydrater for hver kilo kroppsvekt du har, og samtidig drikker store mengder vann slik at du ikke blir oppblåst.

Dag seks og fem før den store begivenheten

Dag seks dropper du karbohydratene og spiser bare grønnsaker og polysakkarider før og etter trening. Slik blir du slankere, ettersom du vil miste vannet som har lagret seg i kroppen din. Sørg også for å få i deg minst 2,5 gram proteiner for hver kilo kroppsvekt for å hindre tap av muskelmasse og å holde forbrenningen oppe.

Tren som vanlig dag seks, og følg opp med en hviledag eller en lett cardio-økt dag fem. Husk å tøye skikkelig, da det reduserte inntaket av karbohydrater vil gjøre deg mer støl enn vanlig.

Fire dager igjen

Dette er dagen for å trene hele kroppen. Sats på styrketrening med tunge vekter og mellom fem og åtte repetisjoner. Det vil få musklene til å bule. AskMen anbefaler 3-4 sett benkpress, ryggøvelser, knebøy, skulderpress og markløft. Løft så tungt du kan og husk å tøye ut!

Tre dager igjen

Nå er det på tide med karbohydrater igjen for å fylle opp glykogen-nivået i musklene og orke mer trening.

Dette er dagen for cardio-trening, gjerne med høy intensitet. Intervalltrening er et ok alternativ, men sats da på lengre intervaller på minst ett minutt.

To dager igjen

Det er klart for en ny økt for hele kroppen, men i dag går du for 12-15 repetisjoner med noe letter vekter. Målet her er å "pumpe", slik at du blir slankere og mer definert. Øk proteininntaket noe, spis bare karbohydrater rett før og etter trening, og sats ellers på fiberrike grønnsaker.

Dagen før

Litt lett cardio er fint, men ikke press deg for hardt. Drikk masse vann og ikke få i deg for mye salt - det kan nemlig ha en stor innvirkning på hvorvidt magen din holder seg definert eller ikke.

På selve dagen

Nå ser du antageligvis langt slankere ut, og du er klar for å vise frem resultatet av hardt arbeid. Dette er ikke dagen for en full treningsøkt, men et par push-ups, sit-ups og knebøy vil få musklene til å virke mer definerte. Hold deg til en lavkarbo-diett med mye proteiner, og ikke drikk altfor mye vann.

NB! Denne ekstreme dietten egner seg kun dersom du skal raskt komme i form til en spesiell begivenhet, og er ikke å anbefale som et fast program.

Har du et tips til LXUS? Send det hit!

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere