RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Scanpix)

Få mer ut av treningen

Sist oppdatert:
Mange opplever at fremgangen i treningen uteblir eller stagnerer etter kort tid. Her er tipsene som gjør at du får mest mulig ut av treningen.

Samtidig som man møter motgang, legger man kanskje merke til at venner eller andre på treningen opplever stadig bedre resultater. Er dette på grunn av ulikt talent, eller finnes det andre årsaker?

Effektiv trening med rett fokus
Det er klart at talent til en viss grad vil spille inn på resultatet av treningen, men ofte skyldes dette mer viljen og iveren en legger til grunn i sin trening. Mange kommer på trening uten en plan for hvordan de skal trene eller hva de skal trene. Dette kan være med på å gjøre treningstiden mindre effektiv, samtidig som disse personene ofte har lettere for å gå lei av hele treningen.

Lær deg like godt først som sist å ha et mål og mening med treningen, på samme måte som du har et visst mål og mening med jobben, skolen eller livet for øvrig. Alle ønsker ikke å bli verdensmestere, men likevel vil alle ha noe igjen for tiden de nedlegger på trening. Vi har i tidligere artikler på Klikk.no fortalt at intensiv trening ca. to timer per uke, vil gjøre at du kan komme i bedre form enn noen gang før. Trening to timer i uka bør alle ha tid til, men det vil kreve at en virkelig trener effektivt hele tiden. Når du kommer på treningen bør du være motivert og uthvilt, og samtidig ha planen og målet for treningen klart for deg.

Sosial på treningen
Det går fint å være sosial også på treningen, men ikke så sosial at det går utover kvaliteten. Når en trener er det viktig å holde intensiteten oppe, og da er det ikke vanskelig å forstå at for mye snakking vil virke forstyrrende. De fleste ønsker å få mest mulig igjen for treningen, på samme måte som de man trener sammen med burde ønske det samme, og da skal og bør alle forstå at man har en avgrenset tid å bruke til pauser.

For best mulige resultater er det også viktig at en i pausene ikke mister fokus på neste sett eller intervall. Med rett intensiv trening vil en være så andpusten at en heller ikke klarer eller bør snakke for mye i pausene. Dette gjelder spesielt når man trener intervaller, og uansett bør man passe tiden og avbryte samtalen litt før neste sett eller intervall starter. De som bruker treningen som en betydelig del av sitt sosiale nettverk, skal fortsette med det, men ta mesteparten av den sosiale biten før eller etter selve treningen.

Det handler om fokus
For å få best mulige resultater handler det om fokus. Dette gjelder i alle ting man ønsker å bli god i, uansett om det er på jobben, skolen, fritiden eller treningen. Hva er så fokus? Dette er et ord som stadig oftere går igjen i dagens samfunn, men som kanskje mange likevel ikke helt forstår. For å forklare det på en enkel og forståelig måte kan man forestille seg lysstrålen på en lommelykt. Tenk deg en lommelykt der man kan stille strålebredden på lyset. Stiller man lysstrålen veldig vidt vil det gjøre at flere deler blir opplyst, men styrken på lyset vil være svak. Derimot stiller en inn lykten til en smal stråle vil mindre av området være opplyst, men det som er opplyst vil være svært godt opplyst. Dette kan direkte settes i forbindelse med treningen, da det er viktig å ikke tenke på alle mulige ting, eller la seg forstyrre av utenforliggende aspekter under treningsøktene. Når en trener skal fokus eller lysstrålen være konsentrert kun på selve treningen, og ikke på hva man skal ha til middag eller alle regningene som er forfalt.

Løs ikke problemer på trening
Hvorfor tenke på problemer mens en trener, når en likevel ikke kan gjøre noe med de før etter treningen? Det eneste man opplever, er at treningen blir mindre effektiv, og en kommer i dårlig humør. Mange i dagens samfunn går rundt med for høye nivåer av stresshormoner store deler av dagen, og nye undersøkelser viser blant annet at stress på jobben er den nest hyppigste årsaken til sykefravær. Vi prøver å henge med i statusjaget både økonomisk og ellers, og døgnet får gjerne etter hvert for få timer. La treningen bli et friområde, der man kan avreagere ved å la den være det eneste viktige.

Kvalitetstid
Uttrykket ”kvalitetstid” går stadig igjen uten at folk flest vet hva det betyr. Mange snakker om kvalitetstid i forbindelse med barna eller kvalitetstid med samboeren/ektefellen. Dette resulterer ofte i forknytte handlinger og aktiviteter, som liksom skal fortelle hele verden: ”Kom å se hvor utrolig morsomt vi har det”. Dette er langt fra det vi bør forbinde med kvalitetstid. Våre barn eller ektefelle/samboer ville høyst sannsynlig synes det var mer enn nok bare å få litt ekstra fritid sammen, der man hadde tid til dem og virkelig var til stede i øyeblikket. Hadde man klart å gjennomføre dette, ville høyst sannsynlig de nærmeste heller ikke hatt noe problem med at man jobbet mye eller hadde mange jern i ilden.

La treningen også bli en del av kvalitetstiden, der man kun skal ha det moro og holde på med det man liker. Mobiltelefonen kan ligge igjen i bilen eller hjemme, så slipper en å bli forstyrret. Det er nesten aldri noe som haster slik at det må skje akkurat på timen. Det er viktig å huske at en selv er den viktigste personen i sitt eget liv, og at en selv har hovedansvaret for at denne personen har det bra. Føler man seg sliten og stresset, er i dårlig humør og/eller fungerer generelt dårlig, vil man heller ikke spre den gleden og oppmuntringen man kunne ha gjort til sine omgivelser.

Vi alle har et personlig ansvar for at vi har det mentalt godt og at vi skal være i godt humør mesteparten av tiden.. Derfor bør vi unngå personer, miljøer eller ting som gjør at vi mister humøret uten god grunn. Vi må være ærlig mot oss selv, og ikke prøve å leve et dobbeltliv der vi hele tiden gir inntrykk av at alt er bra, mens vi i virkeligheten føler at alt er tungt. De som prøver den siste varianten, er ofte de som etter hvert ”møter seg selv i døra”. En god start er å la treningen bli et ”fristed”, som kun forbindes med positive assosiasjoner. Ønsker du å gå litt lenger kan du på en enkel måte styrke din mentale helse, og samtidig øke effekten av treningen ved å lære deg å meditere.

Trening og meditasjon
Treningsveileder og kostholdsekspert, Dr. Michael Colgan, fra Colgan Institute of Nutritional Science i San Diego i USA, anbefaler meditasjon for å forbedre effekten og resultatene av treningen. Colgan forteller at å lære å se seg selv innvendig fra er å meditere. Han sier meditasjon ikke er noe hokus pokus som mange tror, og man trenger ikke å gå på dyre kurs for å lære det. Meditasjon er enkelt fortalt å tømme sinnet sitt for alle tanker, og på den måten bli ”ny og skjepet”. Colgan anbefaler å reservere 20 minutter om dagen til meditasjon på en stille og rolig plass. Man kan sette seg i en komfortabel stol, mens man konsentrerer seg om pusten.

Det er om å gjøre å puste med magen, og prøv å bli ett med pusten. Dette vil gjøre det lettere å tømme sinnet sitt for tanker. Colgan forteller at det er ikke nødvendig å bruke mer enn 3-4 minutter på selve meditasjonen. Tiden før og etter kan brukes henholdsvis til å få kroppen til å slappe av, og til å bli klar til å fortsette dagen. Etter å ha praktisert meditasjon en stund vil man kunne bli i stand til å meditere alle steder.

Forskning har også vist at korte middagslurer på 20-30 minutter vil bedre blant annet søvnkvaliteten og hormonbalansen i kroppen. Ved å bruke meditasjon i stedet for er det mye som tilsier at du kanskje kan få enda bedre utbytte. Meditasjon vil ikke bare kunne forbedre treningskvaliteten og søvnkvaliteten, men vil også kunne gi en bedre helse og mer overskudd.

Selvvisualisering
Noen klarsynte mennesker har sagt at den dagen de slutter å drømme, vil de slutte å leve. Drømmer har holdt liv i flere framtidshåp og liv enn vi kan forestille oss. Mennesker er skapninger som har lett for å se ting i bilder. Tenker vi på en ferie, tenker vi gjerne på en eller annen spesiell ferie vi har hatt eller skal ha. Vi vil kunne forbinde det med sol og sommer, sjø og båt, snø og ski eller andre ting. Tenker vi på bil, tenker vi på en spesiell bil eller spesielle biler, tenker vi på hus, ser vi gjerne for oss drømmehuset og så videre.

Et annet visdomsord sier: ”Det du fokuserer på, vil vokse”. Dette viser seg virkelig å gjelde i praksis når det kommer til drømming. Mange idrettsutøvere driver aktivt med selvvisualisering, og det er ingenting annet enn å drømme. Ved siden av hard trening bruker de tid på å la seg rive med og drømmer stadig om det samme, og dette gjør at drømmen kommer nærmere og nærmere ettersom tiden går. Drømmen kan etter hvert bli så virkelighetsnær og motivasjonen så stor at den blir til virkelighet. Denne teknikken kan med fordel utnyttes av alle trenende uansett form og alder, og være med på å gi raskere og bedre kroppsforandring enn normalt. Vi vil anbefale deg å prøve selvvisualisering, men husk at det er ikke hjelp i å bare drømme uten å trene.

Referanser:
Colgan M. The New Power Program. Apple Publishing Co., Ltd, Vancouver, Canada 2001.
Carnegie D. Hvordan vinne venner, GOODBOOK AS, Aurskog, Norge 1991
Loehr, Toghness training for life, Penguin Book Ltd., Middlesex, England 1994

Relaterte linker fra Klikk.no:
Kom i form med intensiv trening
Mindbody: trening for kropp og sjel
Yoga fremmer kroppsbevisstheten
Avspenning og mental trening
Powernap deg til ny energi

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere