RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Få oversikt over Mercedes-Benz

Sist oppdatert:
Har du full oversikt over de mer enn 30 Mercedes-Benz-motorene? Sannsynligvis ikke. Men i dag har du sjansen til å bli en Mercedes-spesialist
Det er mange årsaker til at det er vanskelig å tilegne seg et fullstendig overblikk over Mercedes-Benz-motorene. For det første er de mange. Mercedes-Benz-fabrikkene produserer nå drøye 30 personbil-kraftkilder, hvorav 12 dieselmotorer.

For det andre finnes flere av dem i ulike effektversjoner. For eksempel yter 55 AMG-motoren 360 hestekrefter når den befinner seg i SLK. Når den befinner seg i C-klasse og CLK kan man imidlertid glede seg over 367 hestekrefter.

Mange modeller

Mercedes-Benz har ikke bare en stor motorpalett. I løpet av de siste årene har også modellutvalget ekspandert hurtig. Modellrekken omfatter nå én småbil (A-klasse), to fleksibiler (Vaneo og B-klasse), tre sedaner (C-, E- og S-klasse), to stasjonsvogner (C- og E-klasse), to firehjulstrekkere (ML og utgående G-klasse), fire kupeer (C Sportcoupé, CLK, CL og CLS), tre kabrioleter (SLK, CLK og SL) og en supersportsbil (SLR). Snart kommer også den store flerbruksbilen R-klasse.

Ulike motoriseringer

Det er selvsagt ikke slik at alle disse opp i mot 20 modellene er tilgjengelige med de over 30 motoralternativene. Det å få klarhet i hvilke modeller som er tilgjengelig med hvilke motorer blir derfor en av utfordringene. For eksempel er S-klasse tilgjengelig både som 430, 500, 55 K AMG, 600 og 65 AMG. Kupéversjonen CL kan kjøpes med de samme motoralternativene - med unntak av 430-motoren. Sistnevnte motor er av en eller annen grunn utelatt for denne modellens vedkommende.

Forvirrende betegnelser

Det som i tillegg bidrar til forvirring, er det faktum at modellnavnene ikke alltid stemmer overens med motorenes faktiske slagvolum. For eksempel er det logisk å anta at 280 CDI-motoren har 2,8 liter slagvolum mens 320 CDI-motoren er en 3,2-liter. I virkeligheten har begge motorer 3,0 liter slagvolum. Det aller mest talende eksempelet er 1,8-literen, som har fått hele fire ulike navn avhengig av effektversjon: 160, 180 Kompressor, 200 Kompressor og 230 Kompressor.

Ulike motorer, samme betegnelse

Som om ikke de nevnte problemstillingene er forvirrende nok, har Mercedes-Benz i tillegg begynt å gi ulike motorer samme betegnelse. Når en C- eller E-klasse bærer betegnelsen 200 CDI, har de en 2,1-liters 122-hester under panseret. Samme betegnelse på en A- eller B-klasse derimot, betyr at bilene er satt opp med en 2,0-liters 140-hester.

Stadig nye motorer

Til tross for alle disse kompliserende elementene kunne det nok vært mulig å skaffe seg oversikt over den store motorpaletten - hadde den bare vært statisk. Men det er den selvsagt ikke. Tvert i mot lanserer Mercedes-Benz stadig nye motorer, for eksempel den nye 350-motoren som har fått plass i både C-klasse, E-klasse, ML, SLK og CLS. Samtidig må andre motorer finne seg å bli tatt ut av produksjon. Et eksempel er den gamle 320-motoren, som nå pensjoneres til fordel for en ny 2,8-liter.

Sjekk tabeller og se bilder av modellene her:

Modeller og motorer: Mercedes-Benz

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere