RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Thinkstock)

Facebook kan gjøre deg feit

Forskning viser at det å være aktiv på sosiale medier øker selvtilliten, men det finnes også negative effekter.
Sist oppdatert:

(SIDE2): Facebook kan få deg til å småspise mer.

Vil gi et bra inntrykk
Forskere fra Columbia University har gått gjennom flere studier angående sosiale medier som er presentert i «Journal of Consumer Research».

I to av studiene fant de ut at folk som hadde kontakt med sine nærmeste venner på Facebook hadde fått høyere selvtillit etter at de logget seg av brukerkontoen.

- Man ønsker å presentere seg selv på en mest mulig positiv måte på Facebook. Siden det er de nærmeste venner som ser hva profilen og det man legger ut, så tenker man mer over det du publiserer, sier professor og leder for studien Keith Wilcox.

Ved å poste bilder fra en knallbra lørdagskveld samtidig som at vennene dine trykker «liker» så vil dette gi deg en boost av selvtillt. Men denne godfølelsen kan også føre til at du mister oversikt på andre ting du gjør samtidig.

I en annen studie fant man nemlig ut at denne selvtilliten kunne føre til lavere selvkontroll. Når du surfer på Facebook og er fokusert på hva vennene dine driver med, er det mer sannsynlig for småspising av usunn snacks eller at du bruker mer penger på nettshopping, skriver womenshealthmag.com.

Bevisst
En tredje studie med 541 deltakere fant forskerne ut at det å bruke mer tid på Facebook var assosiert med en høyere BMI, hyppigere overspising og mer kredittkortgjeld.

Allikevel presiserer Wilcox og hans forskerteam at de ikke vil anbefale å kutte ut aktiviteten på sosiale medier. De sier at bare ved at du nå vet om disse «bivirkningene», så vil det hjelpe deg til å unngå ekstra kalorier eller store regninger fra nettbutikker.

MER FRA NETTAVISEN:

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere