RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Torgrim Rath Olsen/Faksimile (Nordlys)

Facebook-storm mot Coop Obs!

Sist oppdatert:
Etter at en blind kvinne skal ha fått beskjed om at personalet var «for opptatt» til å hjelpe.

Et innlegg publisert på Jekta Storsenter i Tromsø sin Facebook-side i natt har på få timer fått over 4500 likes, og sprer seg i øyeblikket som ild i tørt gress i sosiale media, skriver Nordlys.

I innlegget beskriver Veronika Henriksen hvordan hun på fredag opplevde at en blind kvinne satte seg ned på benken ved siden av henne, og begynte å gråte.

- For opptatt til å hjelpe blind kvinne
Bakgrunnen for at kvinnen begynte å gråte skal ha vært at hun hadde bedt personalet på Coop Obs! om hjelp til å få gjennomført handlingen sin. Personalet skal da ha svart følgende: "Nei, det er vi for opptatt til".

Henriksen tilbydde seg å hjelpe kvinnen med handlerunden, men det viste seg at den blinde var for oppskjørtet til at det lot seg gjennomføre. Henriksen valgte da å følge kvinnen til bussen.

Etter dette tok Henriksen selv kontakt med informasjonsdisken hos Coop Obs! for å ta dette videre. Der skal hun ha blitt møtt med følgende tilbakemelding: "Skal vi liksom hjelpe alle? Det har vi ikke kapasitet til".

Henriksen peker imidlertid på at hun ved selvsyn kunne observere at det var flere tomme kasser uten kunder i på butikken. Til slutt fikk hun kontaktet nestleder for butikken, som oppfattet hendelsen som såpass sjokkerende at han valgte å komme med en uforbeholden unnskyldning.

Lærepenge til folk i serviceyrker
Henriksen skriver selv på Facebook at hun velger å gå ut med hendelsen fordi hun mener den kan tjene som en lærepenge til folk som arbeider i serviceyrker, og oppfordrer videre personalet til å ikke legge folkeskikken igjen hjemme når de kommer på jobb.

Henriksens innlegg har skapt sterke reaksjoner på Facebook. I øyeblikket har 275 kommentert innlegget, mens nærmere 5000 har trykket like på innlegget. Innlegget spres også svært raskt.

Flere av de som kommenterer reagerer med forferdelse over hendelsen. Flere skriver at de er rystet over oppførselen til personalet på Coop Obs! Andre igjen, hyller Henriksen for hennes opptreden.

Vil ta kontakt med kvinnen
Daglig leder for Coop Obs! på Jekta, Hugo Andersen, er såvidt kjent med saken da Nordlys tar kontakt.

- Jeg fikk såvidt vite om dette nå her i sted, så da jeg ikke kjenner alle detaljene er det vanskelig for meg å komme med noen videre uttalelse angående dette. Men det er klart at hvis dette stemmer, så har vi reagert på en måte vi ikke skal, sier Andersen og fortsetter:

- Det er rett og slett ikke bra. Noen burde selvfølgelig ha trått til og hjulpet denne kvinnen. Det er ikke slik vi skal behandle trengende kunder hos oss, sier han.

Nå lover den daglige lederen at de vil gjøre sitt for å forsøke å finne ut hvem denne kvinnen er.

- Vi vil forsøke å finne ut hvem hun er, slik at vi kan komme i dialog med kvinnen, og deretter forsøke å få gjort opp for denne episoden, sier han.

Her er innlegget Henriksen har skrevet på Jektas Facebook-sider:

"Hei!

I går da jeg var på jekta, hadde jeg en veldig trasig opplevelse. En blind dame satte seg på en benk ved siden av meg, og hun begynte å gråte. Etter å ha trøstet henne en stund, kom det fram at hun skulle handle inn til helgen på Obs, men da hun hadde spurt om hjelp av personalet hadde hun fått beskjeden: "Nei, vi er for opptatt". Jeg tilbydde meg å hjelpe henne med handlingen, og det takket hun etterhvert ja til. Da vi så kom inn på Obs fortsatte hun å gråte og være lei seg, så det endte med null varer, og at hun dro tomhendt fra senteret.

Etter å ha fulgt henne til bussen, dro jeg rett til informasjonen på Obs for å ta dette opp med dem. Første beskjeden jeg fikk var: "skal vi liksom hjelpe alle da? Det har vi ikke kapasitet til" (flere som satt i kassa hadde null kunder). Da jeg fikk snakke med nestsjefen var han veldig forståelsesfull, og mente at episoden var sjokkerende. Fikk også en beklagelse, men denne beklagelsen kom dessverre til feil person.

Valgte allikevel å dele dette her på facebook, fordi dette kan være en lærepenge til alle og enhver som jobber i serviceyrker. Selv om man kommer på jobb, forlater man ikke folkeskikken hjemme. Man hjelper da selvfølgelig en blind dame, eller en annen person som på grunn av funksjonsnedsettelser ikke klarer å handle alene. Har ikke tall på hvor mange ganger damen takket meg og fortalte meg at jeg var så snill - men jeg gjorde jo bare det som er "normalt". Det unormale vil jo være å snu ryggen til og ikke hjelpe! Ordtaket "vær mot andre, som du vil at andre skal være mot deg" har vel sjeldent vært mer passende."

Les flere saker i Nordlys her!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere