RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fagforeninger løser Røkkes USA-usikkerhet(Ny)

Sist oppdatert:
Det amerikanske containerrederiet Matson har fått på plass en tariffavtale som sikrer kjøpet av de to første containerskipene som er under bygging ved Aker Kværners Philadelphia-verftet
Nytt: Kommentar fra Aker Kværner

Det går frem av en pressemelding fra rederiet sendt ut sent tirsdag kveld norsk tid.

Det amerikanske rederiet skriver i meldingen at de har fått på plass en avtale med offshorefagforeningene som vil gi selskapet mulighet til å gjennomføre kjøpet av to containerskip som er under bygging ved Kværners Phildelphia-verft.

Dermed ser den siste usikkerheten rundt de to første containerskipene som bygges ved Aker Kværners amerikanske problemverft ut til å være fjernet.

- Som et resultat at kooperative bestrebelser fra disse fagforeningene, vil Matson være i stand til å operere de nye skipene under en kostnadsmodell som forsvarere den signifikante investeringen, skriver containerrederiet.

Det var i februar det ble sådd sterk tvil rundt Matsons kjøp av skipene basert på en intern rapport til de ansatte, hvor det gikk frem at de økte lønnskostnadene hadde drevet kostnadene ved driftsmodellen for skipene så høyt at investeringen ville vært uøkonomisk. Alternativet var å leie inn skipene på timecharterbasis, som ville åpnet for lavkostnadsløsninger på mannskapssiden.

Aker Kværner har i forbindelse med presseomslagene forsøkt å dempe usikkerheten, og uttalt at prosjektet er solid og vist til at det er Matsons problem dersom de ikke kunne gjennomføre kjøpet.

- En klausul som ga Matson rett til å kansellere kontrakten
ble strøket fra avtalen ved nyttår, sa verftets juridiske
direktør, John Graykowski til Dagens Næringsliv i begynnelsen av mars.

- Vi har ikke sett på dette som noen stor sak, siden vi har hatt en fast kontrakt med Matson. Det er jo hyggelig for Matson, sier informasjonsdirektør Geir Arne Drangeid i Aker Kværner til iMarkedet i ettermiddag.

Det første av skipene leveres senere i år, mens det andre leveres neste år. Skipene vil bli satt inn i Matsons ruter mellom Hawaii og vestkysten av USA. Som følge av den nye tariffavtalen vil Matson nå både eie og operere skipene.

Det gjenstår nå for Matson å få på plass en avtale med den fjerde av fagforeningene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere