RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fallende inntekter fra annonser tynger Amedia

Oslo (NTB): Amedia hadde et resultat før skatt på minus 16 millioner kroner i fjorårets siste kvartal, mot 3 millioner kroner i pluss i samme periode året før. Fall i annonseinntekter trekker resultatet ned.

Likevel betegner ledelsen for Norges nest største mediekonsern resultatene som tilfredsstillende og understreker at selskapet har god kontroll på kostnadene.

- Utviklingen i reklamemarkedet setter preg på Amedias resultat for fjerde kvartal. Vi makter likevel å forbedre konsernets brutto driftsresultat fra ordinær virksomhet som følge av fortsatt digital vekst og en reduksjon av kostnadene med 49 millioner kroner, sier konsernsjef Glenn Veiby i en kommentar til kvartalstallene.

Amedia hadde en omsetning på om lag 1,34 milliarder kroner i fjorårets fjerde kvartal, mot rundt 1,38 milliarder kroner i samme periode året før. Driftsresultatet før omstillingskostnader var 120 millioner kroner, opp fra 109 millioner kroner.

Samlet sett falt annonseinntektene med 4 prosent. For papirpublikasjoner falt disse inntektene med 5 prosent, mens de økte med tilsvarende innen digitale medier. Opplagsnedgangen på papir var vel 3 prosent, mens trafikken på nett økte med 14 prosent. Trafikken på mobile plattformer økte med hele 93 prosent.

Amedia ble til da A-pressen i 2012 kjøpte Edda Media. Konsernet har over 70 papiraviser, nettaviser og andre publikasjoner over hele landet. (©NTB)

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere