RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fant ikke krefter til å drive Kraftwerk lenger

Sist oppdatert:
Kraftwerks skryteliste er lang og imponerende. - Vi kommer aldri til å starte en blåkopi av Kraftwerk, sier Guri Neby, produsent og medeier i filmselskapet som nå avvikles.

Kraftwerk Productions legger ned. Etter åtte år, utallige reklamefilmer og dusinvis av priser, synes ikke de fem eierne det er moro lenger. I et halvt år har eierne og styret planlagt nedleggelsen. Den finner sted 1. januar 2004.

- Vi legger ikke ned på grunn av dårlige tider. Nei, vi er ikke uvenner, men vi vil forskjellige ting. Det er bedre å unngå å bli uvenner. Vi sa for mange år siden: "Den dagen det ikke er morsomt å jobbe sammen lenger, så slutter vi med det." Det er trist også, sier Neby.

Det begynner å bli noen år siden selskapet sanket priser. Dessuten er ikke omsetningen som den en gang var.

Kraftwerk hadde i 2002 en omsetning på 35,8 millioner kroner og et resultat på 1,8 millioner kroner. Inntektene i toppåret 2000 var på 47 millioner kroner, noe som genererte et resultat før skatt på 5,6 millioner kroner.

- Fordelen er at vi ikke går konkurs, og vi fullfører prosjektene som vi har begynt med, sier Neby.

De tolv som jobber der i dag blir spredd i reklamefilm- og spillefilm-verdenen. Guri Neby skal fortsette å jobbe med Morten Tyldum. Neby har et ønske om å jobbe i mindre skala og med færre regissører.

- Vi vil gjøre bra reklamefilmer. Kundene følger nok regissørene. Vi har jobbet med samtlige reklamebyråer i Norge. Morten vil fortsette å lage reklamefilm med meg. Alle vil fortsette med reklame- eller spillefilm, men jeg vet ikke helt. Når man skiller seg vet man ikke helt hva de andre gjør, sier Neby.

Toxic Design og Kraftwerk har allerede skilt lag. Toxics gründere overtar aksjeposten til tidligere hovedaksjonær Kraftwerk.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere