RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Elisabeth Johnsen (Romerikes Blad)

Får dusje hver 14. dag

Høyt arbeidspress i hjemmetjenesten i Nannestad gjør at pasienter bare får dusje hver 14. dag. Andre får ikke hjelp til å stå opp før klokka 11 på formiddagen.

Det kommer fram i et dokument som kommunestyret skal behandle 29. oktober, skriver Romerikes Blad.

I dokumentet med tittelen «Utfordringer innenfor hjemmebaserte tjenester», rapporteres det om ansatte som ikke rekker å ta spisepause, problemer med å rekke alle brukerne, overtidsarbeid, dårlig service til pasientene og at arbeidstaker blir stresset og ukonsentrert.

Pasienter reagerer
I dokumentet er det meldt om en pasient som på grunn av forsinkelser gråter og føler seg mindre verdt, en annen pasient som ikke får besøk før 11.30 og blir forsinket med frokost og morgenmedisiner, og om tre andre tilfeller der pasientene ikke får hjelp før mellom 11 og 12.00.

«Vi skulle gjerne ha gitt alle hjelp 09.00, men det lar seg ikke gjøre. Vi har som mål at alle som skal ha hjelp om morgenen, skal ha mottatt dette før 11.00», heter det i orienteringen fra Ingrun Nordengen, virksomhetsleder for hjemmebaserte tjenester.

Lenge mellom hver dusj
En pårørende har også klaget over at en pasient bare får tilbud om dusj hver 14. dag.

«Her er det en kjensgjerning at hjemmesykepleien i utgangspunktet ikke kan tilby hjelp til dusj oftere enn hver 14. dag», står det i samme dokument.

Flere pasienter
Hjemmetjenesten i Nannestad er inndelt i tre soner, og det er spesielt i midtsonen avviksmeldingene kommer. I denne sonen ligger det omsorgsboliger med mange pleietrengende.

- Oppgavene i hjemmebaserte tjenester har blitt flere og mer kompliserte, sier Kari Homble, kommunalsjef for bistand og omsorg.

Hun innrømmer at kommunen har for knappe ressurser.

- Etter at samhandlingsreformen ble innført, skriver sykehusene ut pasienter raskere, og vi er ivrige etter å ta imot for å unngå dagbøter. Resultatet er blant annet stort press på ansatte, og særlig i hjemmesykepleien er situasjonen bekymringsfull, sier hun.

Mens antall pasienter i hjemmebaserte tjenester i 2011 var 144, hadde tallet økt til 190 ved samme telletidspunkt i 2013.

Hadde 34 pasienter på kveldsvakt
Line Furulund er tillitsvalgt for de ansatte ved hjemmebaserte tjenester. Hun har oppfordret de ansatte til å skrive avviksmeldinger når de opplever at tidspress går ut over arbeidsoppgavene de skal utføre.

Disse meldingene er noe av årsaken til at bistand- og omsorgsutvalget har bedt om at utfordringene i tjenesten må belyses.

- Som ansatte må vi synliggjøre det når vakter opplever som travle, sier Furulund. Det er ikke uvanlig at ansatte må rekke over 30 pasienter i løpet av en kveldsvakt i midtsonen, der arbeidspresset er størst.

- Tidligere denne uka hadde jeg 34 pasienter alene på en kveldsvakt, sier Furulund, som måtte be om assistanse fra de to andre som var på jobb i andre soner for å rekke over alt. Ifølge Furulund må hun og kollegaene prioritere det nødvendigste.

- Brukeren får det den skal og trenger, men vi kutter ut ting som ikke er helt nødvendig. Vi kan for eksempel ikke sette oss ned og prate, eller hjelpe noen som ønsker en dusj på kveldstid, sier Furulund. Hun mener de har behov for flere hender i arbeid.

- På kvelden er vi tre på vakt, men slik situasjonen er nå, opplever vi at det er for få ansatte, sier hun.

Les flere saker i Romerikes Blad

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere