RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

SENSITIVT: Brevene Janne Strand har mottatt inneholder sensitive opplysninger om personen som skulle hatt dem. – Det er ikke hyggelig for den det gjelder, sier Janne Strand.
SENSITIVT: Brevene Janne Strand har mottatt inneholder sensitive opplysninger om personen som skulle hatt dem. – Det er ikke hyggelig for den det gjelder, sier Janne Strand. Foto: Elisabeth Løsnæs

Får inkasso for navnesøster

Janne Strand har til nå fått sju brev fra Kredinor om ubetalte regninger, men kravene er ikke rettet mot henne.

(Østlands-Posten): «Vår» Janne heter Strand, men det tar ikke Kredinor hensyn til når de sender ut kravene sine. De sender det vel å merke til en Janne, men ikke til riktig dame, og ikke til ei dame med riktig etternavn.

Etter at det første brevet kom, har de til og med begynt å adressere kravene til Janne Strands adresse på Sollifeltet ved Stavern – det selv om kravene ikke er til henne.

Varsler Kredinor

– Da det første brevet kom for tre måneder siden var det med rette vedkommendes navn og adresse, men det var klistret på en lapp for adresseendring, forteller Strand.

Lappen sa at posten nå skulle sendes til hennes adresse. Etter det har brev etter brev med krav kommet til Janne Strand, selv om ingen av dem skulle vært sendt henne. Hver gang ringer hun Kredinor og hver gang sjekker de personnummeret hennes og beklager feilen og at hun har fått en annens post.

Brevene, som inneholder sensitive opplysninger om personen som skulle hatt dem, kommer imidlertid allikevel. Etter flere runder, ringte Strand nok en gang.

Fikk nok

– Da var jeg krassere og ba dem rydde opp, sier hun.

Et av brevene opplyste at det var avsagt dom mot kvinnen og det kom nye betalingskrav.

I forrige uke fikk hun tre brev tre dager på rad. Da hun ringte Kredinor igjen, sa de at feilen lå hos kundene deres, og at de selv hadde ryddet opp. Det sjekket Strand med Canal Digital, som avviste det og viste til at de kunne skille en Janne fra den andre.

– Jeg har sendt mail til Finanstilsynet og til Inkassoklagenemnda. Jeg har også ringt politiet, forteller Strand, som synes det er plagsomt.

– De sitter jo med riktig personnummer, så det er greit, men det er ikke hyggelig å få slike brev i postkassa, sier hun.

Håper de vil rydde opp

Dessuten føler hun på å få innsyn i den type brev som er privat for en annen kvinne. Hun reagerer på at slike opplysninger om kvinnens økonomiske vanskeligheter når ut til en fremmed på denne måten.

– Det er ikke hyggelig for den det gjelder, mener hun.

Nå håper Strand Kredinor vil rydde opp.

Kredinor lover å rydde opp i rotet

Kredinor beklager ulempene for Janne Strand og lover at den andre Janne ikke skal heftes med ekstrakostnadene.

Det sier inkassoselskapet etter at ØP har tatt kontakt og forklart dem situasjonen. Janne Strand ble torsdag kontaktet av Kredinor og selskapet har beklaget overfor henne.

Til ØP opplyser administrerende direktør, Tor Berntsen, at han aldri har vært borti en sak der det har blitt så mange uheldige omstendigheter.

– Jeg kan ikke huske at vi har hatt tilsvarende sak som har gått så galt, sier Berntsen til ØP.

(Saken fortsetter under bildet.)

UBEHAGELIG: Janne Strand synes det er ubehagelig å få krav fra inkassoselskapet Kredinor i postkassa stadig, når kravene er rettet mot en annen kvinne som selskapet forveksler henne med. Nå ber hun Kredinor rydde opp.


Han peker på Posten, som først endret adressen til den andre Janne til å gjelde Jannes Strands adresse. Han opplyser videre at selskapet benytter seg av Postens register for å sende brev til kundene. Han mener t selskapet har endret adressen etter at Janne Strand har tatt kontakt, men at de igjen har operert med feil adresse på den andre Janne fordi Posten har gjort det.

Dermed har alle parter vært like langt og feilen har fått vedvare.

ØP har vært i kontakt med Datatilsynet. De opplyser at de skal motta avviksmeldinger fra selskaper som Kredinor hvis de begår feil som dette ved at de sender ut personopplysninger uriktig. Da ØP snakket med Datatilsynet torsdag, hadde de ikke mottatt en slik melding.

– De må få avklart hva som har skjedd. De har utlevert personopplysninger til en person som ikke skulle ha dem. Det er konfidensielle opplysninger, påpeker juridisk seniorrådgiver i Datatilsynet, Henok Tesfazghi.

Berntsen forsikrer ØP om at selskapet torsdag var i ferd med å varsle Datatilsynet om saken.

Kredinor er Norges nest største inkassoselskap. Nå beklager de overfor Strand.

– Vi beklager veldig at hun har blitt utsatt for saker som hun ikke skulle blitt utsatt for, sier Berntsen.

De lover full opprydning og at Strand ikke vil motta flere krav som rettes til den andre Janne. De påpeker også at den andre Janne ikke skal bli belastet for krav som har vokst på grunn av brev har gått til feil adresse.

– Hun skal heller ikke bli lidende for dette. Alt dette tar vi nå hundre prosent tak i, lover Berntsen.

Det har ikke lyktes ØP å få kontakt med den riktige Janne. Det er derfor uvisst om hun er klar over kravene, og dermed har fått en mulighet til å betale dem. Det er også uvisst om hun er klar over at brev med personlige opplysninger om henne er sendt en fremmed. Den andre Janne bor utenbys.

Les flere saker fra Østlands-Posten her

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere