RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Crestock (Crestock)

Farlig å sove for lite

Sist oppdatert:
Her er gode grunner til at du bør få dine sju timer skjønnhetssøvn hver natt.

(SIDE2): Det kan bli et mareritt for de med en hektisk timeplan og en travel familie når man må legge seg sent og samtidig stå opp tidlig.

Å sove i mindre enn 6 timer øker nemlig risikoen for å få hjerteinfarkt betydelig har nye forskninger vist. Det skriver dailymail.co.uk.

Vondt for hjertet
Forskere hevder at den moderne trenden med å være våken til langt på kveld for å få unna dagens siste gjøremål kan forårsake seriøse helseproblemer.

Forskere ved universitetet i Warwick har studerte sovevanene til nesten 475,000 pasienter, og funnet at de som sover i mindre enn seks timer per natt, har nesten 50 prosent større sannsynlighet for å få hjerteinfarkt og 15 prosent større i risiko for slag.

Funnene er gjengitt i European Heart Journal.

Så mange som 60 prosent av oss tror at vi sover for lite, en tredel lider av søvnløshet. Forskerne advarer mot å utvide dagen så man ender opp med å legge seg sent og stå opp tidlig siden dette kan føre til alvorlig sykdom og lidelser senere i livet.

Kort døgn
Professor Francesco Cappuccio fra the University of Warwick Medical School mener trenden med å «jobb mer, lek mer» sette helsen vår i fare.

- Trenden med å legge seg sent og stå opp tidlig er faktisk en tikkende bombe for helsen vår. Derfor gjelder det å handle raskt for å minske faren for å utvikle disse livstruende sykdommene.

- Det er en forventning fra samfunnet at vi skal få tid til mer i løpet av dagen vår. Hele problemet med å balansere arbeids og privatliv får alt for mange av oss til å ofre dyrebare timer med søvn til fordel for å rekke all jobb.

- Men ved å gjøre dette øker vi risikoen for å få livstruende sykdommer mer og mer.

LES OGSÅ:
Du kan ikke ta igjen søvn
Dette gjør deg vakrere
Stressmestring gir bedre hjerte

Overvektig
I tillegg er det også en sammenheng mellom lite søvn og kroppsvekten.

Forskerne mener at for lite søvn forstyrrer balansen av to viktige hormoner, ghrelin og leptin, som er med på å kontrollere appetitten.

Å ikke få nok søvn øker nivået av leptin i blodet, noe som betyr at vi ikke føler oss like mette etter å ha spist. På samme tid øker nivået av ghrelin, noe som øker appetitten vår og gjør oss mer sultne.

De som sover lite har derfor en tendens til å spise mer og er oftere overvektige. Overvekt øker også faren for høyt blodtrykk og hjertesykdommer, som igjen kan føre til hjerteinfarkt og slag.

- Kronisk lite søvn produserer hormoner og kjemikalier i kroppen som øker risikoen for å utvikle hjertesykdommer og slag i tillegg til andre problemer som for eksempel høyt blodtrykk, høyt kolesterol, diabetes og fedme, sier hjelpeforsker Dr Michelle Miller.

Eksperter råder voksne til å få minst seks, sju timers søvn hver natt for å holde seg friske.

Men...
Men dersom du sover lenge hver natt, så er ikke det noen garanti for at du er frisk som en fisk. De som sover for lenge har nemlig også en større mulighet til å få hjerteinfarkt.

Ekstra søvn er trolig ikke en årsak, men personer som har hjertesykdommer føler seg ofte trøtt. Dermed kan det å sove lenge - mer enn ni timer om natten - være et tidlig signal på at noe ikke er som det burde.

Mer fra Side2? Sjekk forsiden her!

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere