RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Farlig mat du tror er sunn

Sist oppdatert:
Sjekk hvilke matvarer du tror er sunne, men som ikke er det.

De gir kanskje inntrykk av å være sunne og næringsrike, men det skjuler seg både enorme mengder sukker og kalorier i den sunne forkledning. Sjekk listen her:

Yoghurt med banan

Tine Yoghurt med banan inneholder hele 9 sukkerbiter og til sammen 136 kcal. Det er nesten like mye som en liten melkesjokolade eller et glass brus.

Go’morgen Yoghurt med müsli

Denne yoghurten inneholder hele 14 sukkerbiter og du får i deg ca. 300 kcal i en eneste yoghurt. Det er like mye som et fullverdig måltid, men uten å være tilstrekkelig balansert med næringsstoffer. Kort og godt er dette en skikkelig karbohydratbombe.

Kelloggs Frosties Honey Crunch

Spiser du en porsjon av denne frokostblandingen får du i deg karbohydrater tilsvarende fem sukkerbiter. Her er det mye tomme kalorier og lite næring. Velg heller en frokostblanding uten tilsatt sukker og med høyere fiberinnhold.

Banan

I en banan får du i deg ca. 12 sukkerbiter og en del fett. Banan er allikevel greit å spise, spesielt i forbindelse med trening, da den også tilfører kroppen viktige vitaminer og mineraler på lik linje med annen frukt. Likevel er det mange andre typer frukt som gir en mer beskjeden effekt på blodsukkeret og kan være gunstigere å velge for en som sliter med å holde vekta.

Rosiner

Spiser du 1 desiliter rosiner (noe du lett får i deg fra typiske müsliblandinger), har du allerede fått i deg over 10 sukkerbiter. Starter du dagen med en slik blodsukker-«boost», er det også store sjanser for at du må slite med et svingende blodsukker resten av dagen.

Mango Smoothie fra Brämhults

Drikker du en flaske av denne smoothien får du i deg hele 325 kcal og 25 sukkerbiter. Det som skjer når man presser saften ut av frukten, som ved juicepressing, er at man lar fiber og andre gunstige komponenter ligge igjen i restavfallet, mens man oppkonsentrerer fruktsukkeret i væskeandelen.

Energibar XL-1 (Eple og banan med yoghurttrekk)

Spiser du en liten energibar har du allerede fått i deg 10 sukkerbiter og 202 kcal. Trenger du energi før trening bør du heller spise en frukt.

Nøtter

Mange tror at alle slags nøtter er sunne. Det stemmer ikke. Ristede og saltede nøtter er ikke sunt. Disse er varmebehandlet og fettet i dem er dermed skadet. Det umettede fettet er ikke varmestabilt og gjøres dermed om til mettet fett.

Halvfabrikata

Suppeposer, gryteretter, fiskeboller og annen ferdigoppmalt fisk- og kjøttmat er ofte tilsatt stivelse og noen ganger sukker. Mange produkter innholder dessuten usunt, herdet vegetabilsk fett for å få økt holdbarhet og riktig konsistens. Dette gjelder også langtidsholdbare bakervarer som boller, kaker og kjeks.

Kilde: Klinisk ernæringsfysiolog Marte Ottesen ved Dr. Lindbergs Klinikk

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere