RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Farvel til DnB-tyranniet

Den siste dråpen var nok. DnB NORs totaltyranni er over takket være en minibank i Beijing.

I likhet med flere hundre tusen nordmenn har jeg i mange år hatt et forhold til først Bergen Bank, så DnB og i dag DnB NOR.

I de fleste av disse årene har jeg irritert meg over at banken tvinger meg til å betale for å få lov til å være kunde. Til gjengjeld har jeg blitt beæret med betegnelsene Programkunde (DnB NOR) og Totalkunde (DnB). Totaltyrannisert ville vært riktigere.

For et gebyr på 65 kroner måneden tilbyr bankkjempen meg dårligere betingelser enn det jeg kan få i andre banker – banker som til og med er helt gratis. Hvis jeg nekter å betale de 65 kronene gir DnB NOR meg enda dårligere betingelser.

Naiv, bevisstløs og sløv
Jeg regner meg selv som en oppegående person. For å unngå å falle inn under kategorien «Bevisstløs bankkunde»(analytiker Tom Svendsen i CAR til Dagens Næringsliv 09.11.2007), eller «Sløv»(professor Knut Boye ved Norges Handelshøyskole til aftenposten.no 19.11.2007), eller «Naiv» (direktør i Forbrukerrådet Erik Lund-Isaksen til NRK Radio november 2007) opprettet jeg et kundeforhold til en annen bank. En bank som er helt gratis i bruk og som gir meg bedre rentebetingelser og innskuddsbetingelser enn DnB NOR.

Allikevel beholdt jeg kontoen i DnB NOR. Kjekt å ha to banker tenkte jeg vel. I tillegg er det godt mulig at det ligger en psykologisk forklaring bak. Det er jo et stort skritt å si farvel til en «følgesvenn» man har hatt i mange år..

Men nå er det slutt. Helt slutt. Dråpen som fikk det hele til flyte over var en minibank i Beijing.

Uvant
For noen uker siden besøkte jeg Kina. Min første tur til Midtens rike var en stor opplevelse og jeg oppdaget at mye er forskjellig fra her hjemme - blant annet minibanker.

Gangen i det hele når du skal ta ut penger i en kinesisk minibank er uvant. Etter at du har logget deg inn og tastet inn beløpet du ønsker kommer både penger og kvittering ut av minibanken før kortet. Noe som kan gjøre det lett å glemme kortet igjen.

Da jeg senere på kvelden oppdaget at jeg hadde glemt å ta ut kortet ringte jeg DnB NOR og fikk det sperret. Så langt alt vel.

Samtidig spurte jeg om banken kunne hjelpe meg med å skaffe nytt kort eller nødkontanter.

Ikke like greie med alle
- Er du programkunde? var spørsmålet som øyeblikkelig kom i retur.

Nei, jeg er ikke programkunde, svarte jeg.

Da ble det helt stille i andre enden av røret. Noen sekunder gikk og damen var tilbake.

- Jeg må sette deg over til noen andre, sa hun.

Det er dyrt å ringe fra Kina til Norge, og mitt kinesiske SIM-kort gikk snart ut for penger. Etter å ha ventet en stund kom en mann på tråden.

- Er du programkunde?

- Nei.

- Da kan jeg ikke hjelpe deg her og nå. Men du kan jo prøve å sende epost, sa mannen.

Så tok pengene på SIM-kortet mitt slutt. Og mitt siste lille forhold til DnB NOR.

Anbefalt fordypning: «Burde det, skjønne det, men gjøre det?». En rapport fra 2007 om norske bankvaner utført av forsker Lisbet Berg i Statens institutt for forbruksforskning (SIFO).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere