RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Feite fakta

Noe du lurer på om fett? Her får du en del fakta:

¿ Fett gir energi (9 kalorier pr. gram)

¿ Fett består av fettsyrer

¿ Mettede fettsyrer finnes hovedsaklig i dyrefett

¿ Enumettede (omega 9) fettsyrer finnes hovedsaklig i olivenolje, rapsolje, mandler, avocado, peanøtter

¿ Flerumettede omega 6 fettsyrer finnes i de fleste planteoljer og nøtter og omega 3 fettsyrer i bl.a. fet fisk og linfrø. Omega 3 og omega 6 fettsyrer er "essensielle", dvs. kroppen vår kan ikke produsere dem selv og vi må få dem via kosten. De er livsviktig for bl.a. hjernen og nervesystemet, og for produksjon av eikosanoider, stoffer som kan enten dempe eller øke betennelser, astma, allergier, forårsake blodpropp eller virke blodfortynnende, øke eller senke blodtrykket. Det er forholdet mellom omega 3 og omega 6 som er avgjørende. Vestlig kosthold har for mye omega 6 og for lite omega 3. Derfor bør vi spise ofte fet fisk og unngå for mye planteoljer (gjelder ikke olivenolje/rapsolje) og margariner.

¿ Smør inneholder 65 prosent mettet fett men også 35 prosent umettet.

¿ CLA (konjugert linolsyre) finnes i meieriprodukter. Det er flerumettede fettsyrer som ser ut til å virke som antioksydanter og redusere lagret kroppsfett.

¿ Margariner og såkalt hydrogenert fett er kunstig fett. De kan inneholde skadelige transfettsyrer. Noen nye myke margariner skal være fri for slikt transfett.

¿ Mettet fett (smult, kokosfett, palmefett, klarnet smør) tåler best høye temperaturer. Enumettet fett som olivenolje og rapsolje tåler også bra temperaturer opp i mot 160 grader i kort tid (egner seg for lav temperatur steking). Flerumettet fett (soyaolje, solsikkeolje, maisolje og fiskefett tåler ikke godt høye temperaturer).

¿ Unngå steking og fristyrsteking. Bruk heller langtidssteking i ovnen. Dette beskytter særlig det følsomme flerumettede fettet i fisk og planteoljer.

¿ De fleste planteoljer i butikken er raffinert (sterkt bearbeidet) og bør unngås. Unntakene er ekstra jomfru olivenolje og kaldpresset rapsolje.

¿ Rå nøtter og frø og fet fisk inneholder gunstige omega 3 og omega 6 fettsyrer

¿ Bare 3 prosent av inntatt fett blir omdannet til varme i kroppen (8 prosent av karbohydrater, 20 prosent av proteiner til sammenligning omdannes til varme)

¿ Kroppsfett er vårt viktigste energilager, forsyner oss med energi under fysisk og mentalt arbeid og i fasteperioder

¿ Kroppsfett isolerer oss og beskytter mot slag og skader

¿ Fettløselige vitaminer A, D, E og K lagres i kroppsfett

¿ Kroppen omdanner all overflødig mat til fett, både for mye protein, karbohydrater og fett blir omdannet til fett

¿ Kroppen lager alltid bare mettet fett. Det betyr at du produserer mettet fett ikke bare av fett men også av for mye brød, pasta, sukker, poteter mm.

¿ Transfett (i industrielt framstilt bakst f.eks. i kjeks, wienerbrød osv) øker bl.a. risk for hjertesykdom

¿ Mye mettet fett er ugunstig, men moderate mengder er ikke farlig

¿ Mesteparten av fett i kosten bør komme fra olivenolje og rapsolje, nøtter, mandler og fet fisk.

¿ Ekstrem fettfattig kost bør unngås, ca. 25-30 prosent av energi bør komme fra fett (maksimalt 10 prosent fra mettet fett, ca 6 prosent fra flerumettet fett og resten fra enumettet fett)

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere