RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Shutterstock

Ferdigmaten ødelegger

Sist oppdatert:
Stadig flere sier at de lever sunt. Men gatekjøkken og ferdigmat er i ferd med å ødelegge trenden.

(SIDE2:) Vi får ofte høre hva vi bør spise og hva vi bør holde oss unna. Men følger vi rådene?

Ifølge en amerikansk undersøkelse er svaret ja, skriver WebMD.com.

Bedre kosthold
I løpet av de siste fem årene har 56 prosent av deltakerne økt inntaket av fullkorn, halvparten økt forbruket av grønnsaker, 48 prosent økt forbruket av frukt og fettfrie produkter og 38 prosent økt inntaket av omega-3-fettsyrer.

Samtidig har deltakerne redusert inntaket av flere usunne produkter. Transfett er det produktet flest har redusert inntaket av (56 prosent av deltakerne), fulgt av oksekjøtt (41 prosent), svinekjøtt (33 prosent), meieriprodukter (23 prosent) og sukker (20 prosent).

Hele 43 prosent av deltakerne sier at de lever sunt. Dette er en økning på fem prosent fra 2002. 19 prosent bryr seg ikke om hvorvidt de lever sunt eller ikke, noe som er en reduksjon på 13 prosent på seks år.

Mer gatekjøkkenmat
De siste 20 årene har det skjedd en positiv utvikling også i det norske kostholdet.

- Totalt sett spiser nordmenn mindre fett i dag enn tidligere, og det fettet vi spiser inneholder mindre av ugunstige mettede fettsyrer og transfettsyrer. Dette skyldes blant annet at vi spiser mindre margarin og smør og velger magrere melketyper, sier Roger Mathisen, klinisk ernæringsfysiolog og daglig leder ved Nutriform.

Samtidig som kostholdet har blitt bedre, har antallet hjerteinfarkt i befolkningen gått ned. Men trenden er i ferd med å snu.

- Nå ser det ut til at den positive utviklingen har stoppet opp. Noe av årsaken kan være at vi spiser mer gatekjøkkenmat og ferdigmat, og at mye av den maten er rik på fett. Nordmenn spiser fortsatt for lite frukt og grønnsaker fra et helsemessig synspunkt, sier han.

Ta det rolig
Dersom du er en av dem som gjerne vil bli sunnere, må du passe på å ikke forhaste deg. Det viktigste er nemlig ikke å forandre livsstilen raskt, men varig.

- Det er viktig å ta i betraktning at nåværende aktivitets- og kostholdsvaner er blitt innarbeidet over mange år. Vær forberedt på at endring av vaner tar tid. Dersom man er for streng med seg selv vil man ofte «sprekke», så det er viktig å være realistisk og ta rådene i bruk steg for steg, sier Mathisen.

Hvis du forandrer livsstil, må du ikke forvente at kroppen forandrer seg over natten.

- Forskjellige deler av kroppen vil reagere etter ulik tid. Tarmen vil være noe av det første man merker forskjell på dersom man øker fiberinntaket, deretter huden, dersom man øker væskeinntaket, sier Mathisen.

Kroppen reagerer
Øker du fiberinntaket ved for eksempel mer grovbrød, frukt og grønnsaker, kan du merke forandringer etter bare et par dager.

- Noen ganger får man en økt gassproduksjon de første par ukene, før tarmen er tilvendt et høyere fiberinnhold, og deretter normaliseres det igjen. Dersom man begynner å drikke mer væske, vil man også kunne kjenne forskjell i løpet av noen dager, mens ved et økt inntak av jern eller D-vitamin vil man nok ikke kjenne forskjell på samme måte, sier han.

Ved økt inntak av omega-3 og annet gunstig fett, kan effekten merkes i løpet av et par måneder. Økt inntak av kalsium tar lang tid, da remodellering av skjelettet tar sju til ti år. Likevel vil kroppen få en effekt, ved at skjelettet ikke blir svakere.

Nyttige råd
Det er flere grunner til at det fremdeles er mange som ikke vil bli sunnere. Ifølge undersøkelsen sier 79 prosent av de usunne at de allerede er fornøyde med kostholdet sitt, mens 73 prosent sier at de ikke vil slutte å spise maten de liker. Andre grunner er at dietter tar for mye tid (54 prosent), at de trenger flere tips for hvordan de kan leve sunt (52 prosent) og at de ikke forstår rådene (41 prosent)

Over halvparten av deltakerne etterlyser konkrete råd for hvordan de skal leve sunnere. Mathisen har flere anbefalinger til et sunnere liv. Her er noen generelle råd:

- Spis minst tre porsjoner grønnsaker og to porsjoner frukt daglig
- Velg kokte eller bakte poteter fremfor chips og pommes frites
- Spis grove korn- og brødvarer
- Spis mer fisk - både som pålegg og middag
- Velg magre kjøtt- og meieriprodukter
- Velg myk vegetabilsk margarin eller olje framfor hard margarin eller smør
- Kutt ned på inntaket av sukker, særlig i form av brus og godteri
- Vær varsom med salt
- Vann er den beste tørstedrikken

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere