RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fetterne selger Bergesen til Sohmen(Ny2)

Sist oppdatert:
De to hovedaksjonærene i Bergesen, Morten Bergesen (bilde) og Petter C.G. Sundt, har solgt alle sine aksje til Hongkong-rederen Helmut Sohmen. Sohmen kommer med et pliktig tilbud på flaggskipet i norsk rederinæring
Nytt: Mer bakgrunn.

Les også:
- Bergesen-budet er greit
Fetterne vurderte å ta over Bergesen selv(Ny)
Uklar børsfremtid for Bergesen
Skal vurdere Bergesen-budet

Sohmen kontrollerer etter kjøpet av Bergesen/Sundts aksjer, 51,5 prosent av stemmene i det tradisjonsrike Bergesen-rederiet.

Hong Kong-rederen vil fremsette et pliktig tilbud på 173 kroner pr. A-aksje etter utbetaling av utbytte på 7 kroner, og 143 kroner pr. B-aksje etter utbetaling av utbytte.



På trappene en stund

Det er gjennom selskapet World Nordic ApS, at Hong Kong-rederen Helmut Sohmen og hans familie har kjøpt Petter C.G. Sundt og Morten Bergesens aksjer i rederiet. De to fetterne har, siden de overtok etter rederiets gründer Sigvald Bergesen d.y, vært de to dominerende eierne i rederiet. Denne posisjonen ble ytterligere styrket gjennom et familieoppgjør i forbindelse med børsnoteringen i 1986, der store deler av de andre arvingene solgte seg ut.

Det har vært spekulasjoner rundt et bud fra Sohmen i over et år, og Sohmen ble sist rapportert å ha hatt et møte med styreformann Morten Bergesen i begynnelsen av forrige uke.

Blant annet skrev Aftenposten i august fjor at fetterne skulle være rede til å selge. Det ble imidlertid stille rundt spekulasjonene etter at fetterne brukte 277 millioner i begynnelsen av oktober i fjor til å kjøpe seg opp til 39,3 prosent av stemmene i rederiet. Sohmen var på det tidspunktet tredje største A-aksjonær, og den største eieren av B-aksjer.

Aksjer for 3 milliarder

Dagens kjøp priser Bergsens til 10,3 milliarder kroner, på linje med prisen som det spekulert rundt i fjor sommer.

Totalt kjøper Sohmen 16.575.106 A-aksjer fra fetterne til kurs 180 kroner. Det gir de to fetterne et samlet oppgjør på 3 milliarder kroner.

Les mer: Rask gevinst for Bergesen-fetterne

World Nordic har samtidig overtatt aksjene til Sohmens investeringsselskap Tauro, som i løpet av halvannet år har kjøpt seg sakte men sikkert opp i Bergesen. Det er gitt henholdsvis 180 og 155 kroner for A og B-aksjene, og denne kursen danner grunnlaget for budprisen.

Dermed eier Sohmen 21,7 millioner A-aksjer og 4,7 millioner B-aksjer, og kontrollerer 51,5 prosent av stemmene i rederiet.

Bergesen-porteføljen interessant

Det skal være Bergesens oppbygging innen frakt av flytende naturgass, LNG, som er hovedårsaken til at Sohmen ønsker å overta rederiet.

Bergesen har en rekke store kontrakter og ordre på LNG-skip, inngått de par siste årene, blant annet en kjempekontrakt med Nigeria LNG.

Bergesen er også dominerende innen frakt av flytende petroleumsgasser, LPG.

Rederiets tankvirksomhet har de siste årene blitt tonet ned etter at det ikke lengre er definert som kjernevirksomhet, men derimot et område som skal forvaltes opportunistisk.

Bergesen har også offshorevirksomhet , gjennom tre ombygde tankskip til flytende produksjonsenheter for olje. Dette segmentet har ikke blitt den suksessen rederiet hadde håpet på, og to av enhetene er uten kontrakt.

Det siste området i Bergesen-porteføljen er store tørrbulkskip. Dette er et område preget av lange kontrakter med en stabil inntjening i bånn.

Giftet seg til gigantrederi

Sohmen har også tidligere investert i Skandinavia. Han gikk i 1998 tungt inn i svenske Nordstrøm & Thulin som var i ferd med å fusjonere med konkurrenten Argonaut.

Det endte med at Sohmen i 1999 kjøpte det fusjonerte tankrederiet av børs, og la ned virksomheten i Sverige.

Sohmen-familiens imperium er i stor grad basert på østerrikeren Helmut Sohmens ekteskap med den ene av den store Hong Kong-rederen Y.K. Paos fire døtre. Y.K. Pao med Sohmen som sin høyrehånd hadde i 1980 verdens største private rederi, med over 200 skip og over 20 millioner dødvekttonn tonnasje.

Sohmens virksomhet er samlet i konsernet World-Wide Shipping som blant annet består av World Maritime Limited, World Finance International Limited, World Shipping And Investment Company Limited, og Amherst Shipping Limited.

Konsernet utgjør totalt rundt 9 millioner dødvekttonn og fokuserer på supertankere i VLCC-segmentet, samt mindre tankskip og tørrbulk skip.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere